22. december 2015 - No Comments!

Dejlige danske bogomslag 2015

Et godt bogomslag har en stor del af æren for at sælge en bog. De fleste køber med øjnene: Tænk bare på når du vælger tøj og møbler – eller bare hverdagsindkøb som grøntsager. Danske bogomslag har som helhed i alt for lang tid været en halvtrist affære når det gælder bogomslagene.

Verden er mere visuel styret end nogensinde, med internet og alt det der moderne stads. Meget få forlag virker til at højde for, at brugerne ofte møder omslaget første gang på en skærm. De virker også til at have overset at fx bloggere stolt viser deres engelsksprogede indkøb frem. Engelsksprogede bøger med veldesignede omslag, som de køber udelukkende på grund af det smukke omslag.

Især i England udgives der hvert år adskillige udgaver af klassisk engelsk litteratur, den ene mere smuk end den anden. Og her er altså tale om tekster, der er så gamle, at de ligger frit og gratis tilgængelige på internettet.

Noget måtte der ske

For et par år siden startede jeg Dansk Bogdesign, som er en blog med danske omslag, kurateret af yours truly. I 2013 og 2014 var der henholdvis 58 og 60 omslag og i 2015 blev det til 93, ud af de ca. 7.500 bøger der udgives i Danmark om året.

Jeg har gennemtrawlet webshops, boghandlere, forlagswebsites og deres årskataloger. Jeg har især været grundig med de skønlitterære udgivelser, og brugt mindst tid på faglitteratur og billed-, børne- og ungdomsbøger.

Herunder finde du, i fuldstændig uprioriteret rækkefølge, nogle af mine favoritter fra året der gik. Se alle alle omslag fra 2015 på Dansk Bogdesign lige her.

celestine

Celestine af Olga Ravn, designet af Alette Bertelsen, udgivet på Gyldendals forlag. Billedet nedenunder gør ikke omslaget ære: Titlen er trykt med glimmerfolie.

jeg-vaeælger-uden-filter

Jeg vælger uden filter af diverse danske forfattere. Design af Alette Bertelsen, som har fundet et usandsynligt smukt foto fra David et Myrtille.

hvorintet

Hvor intet bryder vinden af Leonora Christina Skov, design af Simon Lilholt (Politikens forlag).

elenagaro

Farvernes uge af Elena Garro med design af Leo Scherfig, udgivet på Skjødt forlag. Det lille forlag har indtil videre udgivet fem titler, og de to er kommet på bloggen. Men det siger sig selv, når de er lavet af Leo Scherfig.

marialuisa

Den sidste tåge & Ligklædt af María Luisa, med design af Leo Scherfig, udgivet på Skjødts forlag.

far-er-en-tiger

Min far er en tiger af Sara Roepstorff. Design af Thomas Joakim Winther, udgivet på Gladiator. Winther er et meget tiltrængt friskt pust indenfor dansk bogdesign og jeg håber, at han får meget mere at lave næste år!

ming

Ming af Bjørn Rasmussen, designet af Thomas Joakim Winther, udgivet på Gyldendal.

nancy

Nancy af Dennis Gade Kofod, design af Jes B. Madsen (Rosinante).

modiano

Askeblomster af Patrick Modiano, design af Harvey Macauley. (Lindhardt og Ringhof).

der-er-noget-raaddent

Der er noget råddent af Adam Sarafis, design af Jes B. Madsen (Aronsen).

kristen-moral

Kristen moral før og nu af Johannes Sløk, designet af Benedicte Maria Bech Pedersen, endnu en designer jeg håber kommer til at lave flere omslag i fremtiden.

tove-ditlevsen (1)

Jeg ville være enke og jeg ville være digter af Tove Ditlevsen, design af Olga Bramsen (Gyldendal)

tove-ditlevsen

Samlede noveller af Tove Ditlevsen, design af Alette Bertelsen (Gyldendal).

ansigterne

Ansigterne af Tove Ditlevsen. Illustration af Ib Spang Olsen, omslaget er en næsten tro kopi af det originale. Bearbejdet en smule af Alette Bertelsen. (Gyldendal)

strunk

Strunk af Cecilie Lind, design af Clara Birgersson (Gladiator).

soennerafmænd

Sønner af mænd af Johan Forsby og Tarek Omar. Design af SVLSTG med forsideillustration af Thomas Pålsson. (Politikens forlag).

jagten-talende-hund

Jagten på den talende hund af Morten Dürr og Bo Skjoldborg, design af Patrick Steptoe (Forlaget Plot).

rumklang

Rumklang af Jonas Gülstorff, designet af Colin Ruel (Books on Demand).

gigant

Gigant af Rune Ryberg, designet af Rune Ryberg (Forlæns).

Flere omslag

På Instagram har Nadja Agerbak udvalgt sine favoritter fra 2015, og jeg er selvsagt ganske enig med hende! Del gerne dine bogomslagsfavoritter på #bogomslag2015 eller bare med #danskbogdesign.

Statistikspas

Der er få ting så hyggelige som statistikker, så har vi noget at sammenligne med. Der er 16 omslag fra 2015 jeg ikke kender designeren på, hvis du har bogen eller ved det, må du meget gerne give lyd, fx på Twitter.

I 2015 var der:

  • 46 forskellige designere har stået for de 93 omslag – de 25 af dem er nye på bloggen.
  • Mikkel Henssel (7), Simon Lilholt (6), Alette Bertelsen (6), Harvey Macauley (5) og Thomas Joakim Winther (4) er topscorene.
  • 33 forskellige forlag fandt vej til bloggen, de 20 er nye
  • Topscorene blandt forlagene var Gyldendal (18), Lindhardt og Ringhof (7), People's Press (5), Tiderne Skifter (5) og Politiken (5).
  • Romaner (39) og digte (11) er de genrer der er flest af.

Se også mine favoritter fra 2013 og 2014.

15. januar 2015 - 3 comments

Bedste danske bogomslag 2014

Så er det tid til de bedste bogomslag fra 2014 (efter min ydmyge mening)! De er alle at finde på mit sideprojekt Dansk Bogdesign som fik tilføjet 56 omslag fra 2014. Jeg har valgt de 14 jeg synes var allerbedst. Mine favoritter fra 2013 kan du finde her. Se de bedste engelsk/amerikanske bogomslag fra 2014 på New York Times og The Casual Optimist.

De største danske forlag Gyldendal (3), Politiken (2), Rosinante/Samleren (2), Lindhardt og Ringhof (1) og People's Press (1) er alle repræsenteret, hvilket ikke er så underligt.

Det spændende er, at de små forlag er rigtig godt med. Ordenes by med to omslag, det relativt nye Jensen & Dalgaard har et, Madlandet i Vest er repræsenteret med sin første og eneste udgivelse som også er listens eneste fagbog. Som rosinen i pølseenden kommer Cobolt, med listens første tegneserie. De små forlag står altså for over en tredjedel af omslagene, hvilket er mere end godt klaret, hvis man sammenligner det med antal titler forlagene udgiver. Jeg har ikke udgivelsestallene fra de store forlag, men de udgiver nok hver især flere titler end de fire små forlag gør tilsammen.

Tal på designerne

Næsten alle bøgerne er designet af forskellige designere! Simon Lilholt og Alette Bertelsen er de eneste som har to omslag med. Henriette Mørk og Neel Dich Abrahamsen, som de to foregående også to erfarne bogdesignere, har hver ét med. Det skandinaviske islæt står den norske designer Øystein Vid­nes for, så følger designstudioerne WAITT og Iron Flag Studio (som ikke er kendt for bogdesign) og en (jubel!) ikke-københavner, Ella Skov. En enkelt fuldblods tegneserietegner, Lars Horneman, har omslaget til sin egen serie med. To af omslagene har et smukt foto som bærende idé: Designer Rasmus Brøndsted har sat typografi på Casper Sejersens smukke foto og Jensen & Dalgaard har brugt Andrew Sandersons foto til deres omslag. Den eneste jeg ikke kan finde noget særligt på er Ivan Micic som har listens første omslag. Hvem er du, Ivan, du er god!

Den dragende

Alt under månen handler om tre astrologer, og meget passende leder forsiden tanken hen på historiske tegninger af solsystemet. De douchede farver er meget gyldendalske (ligesom det traditionelle skriftvalg), men alene den atypiske komposition og dragende illustration giver omslaget en plads på listen.

alt-under-månen

Alt under månen af Harald Voetmann. Design: Ivan Micic. (Gyldendal).

Den historiske parafrase nr. 1

Den store mester foregår i 1918 og omslaget er en ret fin parafrase over plakater fra den tid. Skrifterne er lidt af et miskmask tidsmæssigt men det gør ikke så meget, fordi de rammer stilen. Omslaget er anderledes og iøjenfaldende og fortæller tydeligt, at det er en historisk roman om en tryllekunstner – og det er alt, hvad den behøver.

denstoremester

Den store mester af Christian Mørk. Design: Henriette Mørk (Politiken).

Den historiske parafrase nr. 2

Det jeg godt kan lide ved designparafraser er, at så designet inspireret af noget. Det er en befrielse, at se et omslag som ikke er et miskmask-collage af stockbilleder. Vi ses deroppe bruger en historisk illustration og skrifttyper der ligner noget fra den tid. Det fænger, at soldaten kigger fra højre mod venstre, mod læseretningen. Den lille detalje kan vække uro hos beskueren og passer godt sammen med titlen.

vi-ses-deroppe

Vi ses deroppe af Pierre Lemaitre. Design: Imperiet. (Lindhardt & Ringhof)

Den gøglede

Forsiden til Den utrolige historie om fakiren der sad fast i et IKEA skab understreger bogens humor, hvis ikke titlen allerede har gjort det. Farver, grafik og typografi minder om indisk visuel æstetik men også cirkus, gøgleri og taskenspillere, hvilket passer rigtig godt på bogens hovedperson.

fakiren

Den utrolige historie om fakiren der sad fast i et IKEA skab af Romain Puértolas. Design: Alette Bertelsen. (Rosinante)

Ungdomsbogen

Fordelene ved at være bænkevarmer er en fremragende bog og ikke kun for unge. Omslaget er ligeså fremragende. Farve, typografi og billede er alle velvalgte og veludførte.

fordelene-ved-at-være-bænkevarmer

Fordelene ved at være en bænkevarmer af Stephen Chbosky. Design: Iron Flag Studio. (Ordenes by).

Den sørgelige

En af de smukkeste omslag i 2014 er Der bor Hollywoodstjerner på vejen. Fotografiet er af Casper Sejersen og den underspillede typografi af Rasmus Brøndsted. De visne blomster, og det stillestående, centrerede layout, passer perfekt til Maria Gerhardts erindringer om sin sygdom.

hollywoodstjerne omslag.indd

Der bor Hollywoodstjerner på vejen af Maria Gerhardt. Design: Rasmus Brøndsted med foto af Casper Sejersen (People's Press).

Den minimalistiske

Der findes ikke noget mere minimalistisk end Helle Helles bogomslag. De er enkle og skrabede som hendes sprog og indpakning og indhold går derved op i en højere endhed. Det eneste, der antyder bogens handling, er aftrykket af et blad. Smukt.

hvis-det-er

Hvis det er af Helle Helle. Design: Neel Dich Abrahamsen. (Samleren).

Den gennemførte

Alette Bertelsen er en af de bedste bogomslagsdesignere i Danmark. Hendes omslag er altid langt over gennemsnittet og når hun er god, så er hun rigtig god. Lever er én af dem.

lever

Lever af David Wagner. Design: Alette Bertelsen. (Gyldendal)

Sexet typografi

Den endeløse sommer er designet af Øystein Vidnes, som ikke er dansker, men nordmand, så det er lidt snyd, at han er med på listen. Men det et fremragende omslag udgivet af et dansk forlag. Skriftttypen hedder Lust og er designet af Neil Summerour. Han ville tegne en skrift der var både sensuel og solid – dog først og fremmest sexet. Den er inspireret af klassiske skrifter som Scotch Modern, Didot, Caslon og Baskerville, men " ... pakket ind i en langebenet, braziliansk supermodels krop".

Og hvorfor så meget snak om skriften? Jo, ser I: Gyldendals omslag bruger altid de samme skrifttyper, altid de samme gamle travere. Lidt ligesom hvis man kun kunne se fjernsyn via TV2 – masse af genudsendelser af gode, gamle film, men ingen af de nye, lækre tv-serier. Så at Vidnes har brugt Lust på forsiden her, det får mig til at klappe i mine små hænder. Det er lidt ligesom at få adgang til HBO, når man har set genudsendelser af Beverly Hills 90210 i 10 år. Lust er skrifttypens svar på HBO.

madame-nielsen

Den endeløse sommer af Madame Nielsen. Design: Øystein Vidnes. (Gyldendal).

Digitalt klippe-klister

Det danske designstudio WAITT er et kærkomment nyt navn på listen over danske bogdesignere. Designet må være inspireret af amerikanske Peter Mendelsund, men fordi det er så gennemført og velfungerende, kommer det med på listen. Kontrasten mellem titlen og illustrationen er næsten humoristisk.

morgendagen

Morgendagens odds af Nathaniel Rich. Design: WAITT. (Ordenes by)

Den tegnede

Måske er jeg ikke helt objektiv, da det her er en af de bedste bøger jeg har læst i år og jeg kender også Lars Horneman. Når det så er sagt, er jeg helt pjattet med den forside. Farven minder mig om kold kaffe med for meget mælk i – ikke en farve der normalt ligger først for, når der skal vælges farver der kan sælge. Alligevel vil jeg holde på, at denne forside vil fange mange blik på en boghandlerhylde. Den svævende mands tilfredse smil, som står i kontrast til titlen (og så alligevel ikke) og de kendte københavnske bygninger formidler bogens historie så fint.

naar-jeg-ikke-er

Når jeg ikke er til stede af Lars Horneman. Design: Lars Horneman (Cobolt)

Den elegante

Roman i fire årstider fra det lille forlag Jensen & Dalgaard har en umanerlig fin og skrøbelig forside. Thumbs up for at lade sig inspirere af den faktiske tekst: »Kigger du efter og har du god tid, kan du være heldig at finde et blad med et perfekt tegnet kort over byen. Studerer du bladet under lup, vil du finde et kryds. Og hvis du følger kortets indikationer, vil du komme til et sted, hvor du aldrig har været før." «  

roman-fire-aarstider

Roman i fire årstider af Betina Birkjær. Design: Jensen & Dalgaard med foro af Andrew Sanderson. (Jensen & Dalgaard).

Krimien

Fremragende omslag især for en krimi. Det undgår stort set alle genrens overbrugte, visuelle klichéer og lader typografiens placering over kvindens mund spejle titlens indhold. Især det røde forlagsnavn, lagt over kvindens hals som et snit, er jeg vild med.

tavsekvinde

Den tavse kvinde af A.S.A. Harrison. Omslag: Simon Lilholt/Imperiet (Politiken).

Kogebogen

Vestjyske livretter er en samtalekogebog og den eneste ikke-skønlitterære bog på listen. Af den grund røg den næsten ud, men omslaget er bare så drøncharmerende. Bogen er designet af Ella Skov i samarbejde med Haukrogh Kommunikation og er fortællinger af kendte vestjyder krydret med opskrifter. Holstebros kommunikationskonsulent siger: "Jeg er sikker på, at selv københavnerne vil tage bogen op i hænderne og sige ”wow, de kan sgu godt i mørke Jylland"", og det har han helt ret i, det vil vi.

vestjyske-livretter

Vestjyske livretter – en samtale kogebog af Rikke Haukrogh. Design: Ella Skov. (Madlandet i vest).

8. juni 2014 - No Comments!

De visuelle nyheder · uge 23

pingpris

De visuelle nyheder udkommer lidt sent i dag, men det er fordi, jeg stod sent op. I går var der nemlig PingPrisen i Vega, danske tegneseriers prisuddeling. Det var med kulturminister, tegneserienørder, fadøl og hyggesnak til langt ud på natten. Hvis du er til tegneserier skulle du i det hele tage følge Copenhagen Comics, som er skøn tegneseriefestival, der finder sted 2015. (Disclaimer: Jeg er med i bestyrelsen, men derfor kan du jo godt like os alligevel).

pb140605

En anden vigtig tegneserienyhed er, at Bill Watterson, skaberen af Steen & Stoffer, har gæstetegnet tre striber hos den amerikanske nettegneserie Pearls Before Swine. Tegneseriemennesker verden over er ved at tisse i bukserne af begejstring.

oliver-jeffers

Oliver Jeffers er en helt eminent børnebogsillustrator og -forfatter og han har sit eget interaktive online univers til børn og barnlige sjæle.

d-dag

Når jeg går ned igennem de gamle gader i København, kniber jeg nogle gange øjnene let sammen, så gadeskilte og postkasse forsvinder. Så forestiller jeg mig, hvordan det har set ud, da Søren Kierkegaard, Herman Bang og H.C. Andersen slentrede rundt på gaderne eller hvordan et besat København mon så ud. Fotografier fra nutiden nøjagtig mage til fotos taget på D-dag.

big-data

Big Data er her, der og allevegne og det forsvinder næppe. Man kan nemlig bruge det til nogle rigtig interessante ting, som for eksempel dette kort som kan vise demografiske data om hele Danmark i detaljer. Du kan se kortet i stort her. Via @Bech

specialepris

Kommunikationsforum har kåret årets speciale som er skrevet af Sabina Vitting-Seerup og handler om Forståelse og accept i striber og ruder. Det undersøger, om tegneserier kan bruges til at skabe forståelse for minoriteter i et samfund.

penguin-random

De to store forlag Penguin og Random House fusionerede for nylig og har nu endelig offentligjort deres nye logo. Det er snedigt konstrueret af Pentagram, så man bibeholder de originale logoer på alle deres sub-brands. Det sjove er, at internettet gik pænt bananas med at lave logoforslag da fusionen i sin tid blev annonceret.

random-logo

fount

Fount er en service der kan finde ud af, hvilke skrifttyper der bruges på et website. Du hiver bare knappen op til din menulinje og klikker på den, når du er på et website. Det virker!

skat

SKAT søger en art director! De fortjener et high-five  for at have fortåelsen for, hvor meget det betyde for kommunikationen til ens brugere/kunder, at have en inhouse designer. Hører i efter, alle virksomheder der har omtrent 25 ansatte og opefter? Hvis I ikke har en inhouse designer, er SKAT mere forud end jer.

yosemite

Det næste styresystem til Mac hedder Yosemite. UI'et bliver både smooth og transparant men farverne er måske en tand for hidsige. Og Helvetica Neue som default system font? Det er jeg ikke nødvendigvis fan af. Heldigvis er det stadig under udvikling, og generelt siger folk, at det er lækkert at bruge. Se en sammenligning af gamle og nye dock-ikoner her.

85wGRef

Game of Thrones er nok en af de kulturprodukter der har affødt mest fanart. Seneste skud på stammen er nedslag fortalt som traditionelle japanske illustrationer.

hoefler-frere-jones

Skrifttyperne på din computer kommer et sted fra. De er ikke programmeret af en maskine, men tegnet af menneskehænder. Hver lille streg og bue er lavet med dedikeret opmærksomhed til detaljer og det samlede billede. "Som at dirigere et orkester med 500 medlemmer", siger skriftdesigner Tobias Frere-Jones. Han var tidligere en del af en af verdens mest succesfulde skriftdesign-virksomheder, som han under stor medievirksomhed forlod tidligere i år, fordi hans tidligere partner, Jonathan Hoefler, formegentlig har snydt ham for millioner. Historien om deres venskab og senere brud er også historien om, hvorfor ikke-designere i dag ved hvad en skrifttyper er, kender navnene på dem og hvorfor skriftdesignnørder også er blevet cool.