Guide til freelancere om økonomi

  • Post category:Freelance

Regnskab, moms, priser – alt det her med tal og penge, som mange synes er svært at forstå, er ofte det der afholder folk fra at starte som selvstændige.

Men det er faktisk ikke så slemt endda. Læs med her.

Revisor

Hvis du er brandgod til tal og drømmer at lave udvidet selvangivelse skal du bare give den gas. For alle andre: Få. Dig. En. Revisor. Udover at du slipper for at rode med økonomi, så kan din revisor også lave årsregnskab og selvangivelse. Revisoren husker dig på at betale moms til tiden og har styr på hvad du må trække fra. Ja, en revisor koster penge, men det er det hele værd, fordi hun sparer dig penge i det lange løb (og sparer dig for frustration over at være forvirret over dit regnskab).

Digitalt bogholderi

Din bogholder behøver ikke være i nærheden af dig. Brug en online service som E-conomic, Dinero eller Billy’s Billing og giv din revisor adgang. Du kan fakturere via tjenesten og din bogholder kan klare resten. Jeg scanner mine papirbilag med appen Scannable og samler dem i en mappe med de bilag jeg får digitalt. Med jævne mellemrum omdøber jeg hvert bilag så det matcher mit kontoudtog og sender hele molevitten til min revisor, og så bogfører hun for mig.

Firmakonto

Medmindre du et naturtalent til at huske tal, så få dig en firmakonto med et dankort. Det er denne konto dine kunder skal indbetale til, og det er fra denne konto du betaler udgifter og indkøb til firmaet. Når du skal have løn, så overfører du penge til din private konto. Husk, at der skal være penge på din firmakonto til moms og skat.

Moms og skat

Det er ok at blive forvirret over moms, vi har alle været der. Bruger du en af ovenstående programmer sørger de for, at lægge moms til din faktura. Det du skal skal have styr på er, at du skal betale differencen mellem købs- og salgsmoms tilbage til Skat hver halve år (hver 3. måned det første år).

Et eksempel: Du fakturerer en kunde for en opgave på 4.000 kr. Du skal lægge 25% moms oveni prisen, kunden skal derfor betale i alt 5.000 kr. Momsen udgør 1.000 kr og dem skal du sådan set bare opbevare, indtil Skat vil have dem igen. Du har nu omsat for 4.000 kr, men du skal stadig betale Skat. For at være på den sikre side, så så trækker jeg kun 50% ud til mig selv, det vil sige 2.000 kr. Det efterlader en portion i firmaet som en buffer til regnvejrsdage samt penge nok til Skat.

Vi går lige tilbage til momsen. Du har nu 1.000 kr stående i moms. Så køber du nyt tegnegrej for 500 kr. inkl. moms. Momsen udgør 100 kr. De 100 kr. i købsmoms skal modregnes de 1.000 kr fra før, som er salgsmoms. Det vil sige, at du nu kun skal betale 900 kr til Skat.

Nu har du så kun 3.500 kr i dit firma og bruger du 50%-reglen skal du nøjes med at trække 1.750 kr. ud til dig selv.

Læs denne pædagogiske gennemgang af moms fra Dinero eller læs mere om moms på Startvækst. Du kan også melde dig til en af Skats infomøder.

Forsikring

Få dig en erhvervsforsikring, hvis du køber dyrt udstyr i din virksomhed! Fordi jeg var forsikret, kunne jeg gå ud dagen efter en indbrudstyv havde nappet min computer, og købe en ny og fortsætte mit arbejde. Det kostede mig selvrisikoen på 4.000 kr. Min kontormakker var ikke forsikret, og måtte købe en brugt computer på DBA og desuden låne pengene i banken. Han måtte også vente et par uger, til der dukkede en passende computer op, som han havde råd til, og den havde så også nogle år på bagen. Jeg fik mig en spritny 27” Mac og blev ikke forsinket i mit arbejde.

Sygeforskring

Som selvstændig kan du få sygedagpenge fra kommunen, men der er en nemmere måde. Erhvervsstyrelsen tilbyder en sygedagpengeforsikring for selvstændige. Deu kan tilmelde dig fire forskellige takster, alt efter hvor meget du vil dækkes og om det skal være fra 1. eller 3. sygedag. Det er pivnemt at melde sig syg via Nemrefusion – også når hovedet er fyldt med snot. Tag den højeste takst – det er hurtigt tjent ind.

Barsel

Suk, barsel. Den selvstændiges akilleshæl. Desværre har Løkkeregeringen fjernet den barselsordning som adskillige parter havde kæmpet for i årevis, så det kan godt være økonomisk smalhals at være på barsel.

Alt efter hvor meget du har tjent det foregående år, er du sikret barselsdagpenge fra kommunen. Der er en nedre grænse for hvor meget du skal have tjent for at være berettiget til barselsdagpenge. Hvis du lige er startet op, og bliver gravid, så skynd dig at melde dig ind i Erhvervsstyrelsens Sygeforsikring, jeps, den der også lader dig melde dig syg. Den sikrer dig nemlig mindst 2/3 barselsdagpenge og det er mere end ingenting.

Din valg af a-kasse og fagforening har ingen indflydelse på, hvor meget du får under barsel. De skal allesammen følge de samme regler, og reglerne siger barselsdagpenge.

Resten af beløbet til at dække dine omkostninger under barsel skal du selv dække.

Pension

Du skal også selv sørge for at spare op til pension, efteruddannelse og ferie, en luksus som sker helt automatisk for fastansatte. P pension er noget af det mest usexede der findes, men du skal altså huske at spare op. Lav en opsparing i banken, få dig et pensionsselskab eller prop penge i madrassen – bare gør et eller andet.

Efteruddannelse

Som med pension, ferie og barsel skal du også selv have guld op af lommen for at komme på efteruddannelse og kurser. Men de fleste fagligt relevante kurser vil du kunne trække fra i din virksomhed. De store fagforeninger tilbyder mange gratis kurser, som dog ikke er ECTS-givende.

Ferie

Så holder du bare ferie! Du behøver ikke tjekke med nogen, udover lige at nævne det for dine kunder. Du behøver ikke tage hensyn til hvornår dine kollegaer vil holde ferie – du kan bare rejse. Til gengæld tjener du ikke nogen penge mens du er af sted og du får ingen feriepenge, dem skal du selv spare op.

Priser

Det er skidesvært at finde ud af hvor meget man skal tage i timen som selvstændig. Du finder ret hurtigt ud af, at nogle erhvervsgruppe har mange flere penge end andre og at nogle af dem er nogle nærigrøve. Nogle har et fast budget mens nogen gerne vil betale timepris. Som tommelfingerregel skal du have en gennemsnitstimeløn på omkring 750 kr. i timen ex moms for at tjene det samme som en fastansat grafisk designer. Jo dygtigere og mere specialiseret du er, jo mere kan du forlange i timen.

Jeg kan anbefale bøgerne Sæt pris på dig selv  og denne talk med designer Mike Montiero, F**k you, pay me.

A-kasse

Jeg er ikke medlem af en a-kasse, fordi selvstændige ikke kan bruge dem til særlig meget. For at få dagpenge skal du lukke dit firma og sælge dets aktiver, fx din computer, hvilket gør det ret besværligt at starte op igen. Jeg vælger at tro så meget på min egen evne til at skaffe nye kunder, at jeg har fravalgt denne sikkerhed (også lidt i trods over, at samfundet ikke har tilpasset sig til selvstændige). Men hvis du vil have den sikkerhed, så meld dig endelig ind i a-kasse. Du kan jo altid melde dig ud igen.

Husk at skelne imellem, om du er selvstændig, dvs. om du har eget, momsregistreret firma, eller om du er b-lønnet freelancer. Sidstnævnte har omtrent samme glæde af en a-kasse som en fastansat, hvorimod en selvstændig ikke har.

Fagforening

Fagforening er en helt anden snak! I fagforeningen kan du få rådgivning om jura, ophavsret, barsel osv, og de fleste fagforeninger tilbyder spændende kurser og foredrag. Der findes to store fagforeninger for grafikere og illustratorer. Jeg har været medlem af Visuelt Forum hos Dansk Journalistforbund og er nu medlem af HK Grafisk Kommunikation, fordi jeg synes deres kursusudbud er rigtig godt.

Der mangler generelt stærke fagorganisationer på det visuelle område, hvor man tænker mere bredt

Dette indlæg har 6 kommentarer

  1. Charlotte Guldbrandt

    Super fint indlæg! Jeg går selv med tankerne, om at starte som freelance multimediedesigner, så det er rart med nogle gode råd!

    Særligt rart det ikke er super lange tekster, om hvert punkt, så det er nemt og overskueligt ;)!

    1. Malene

      Fedt! Er glad for, at du kan bruge rådene!

  2. Tina Louise Pedersen

    Tak for let og overskuelige svar!!! Starter selv op som selvstændig indenfor den grafiske branche om ikke så længe … sikke en jungle med alt det, der skal på plads. Så tak tak igen 🙂 🙂

    1. Malene

      Hvor er det dejligt at høre, at nogen kan få glæde af det! Ja, det er en jungle at finde ud af – held og lykke med din virksomhed.

  3. Jakob Riis

    Tak for artiklen – hvor er det glimrende:-) jeg er dog i tvivl om hvad jeg gør med kørsel, når jeg er freelancer, men uden eget cvr. Kan jeg få fradrag svarende til høj sats – eller er det “bare” almindeligt befordringsfradrag?

    1. Malene

      Hej Jakob – tak for rosen, det er dejligt at høre. Se, det er derfor du skal finde dig en revisor, de ved alt om fradrag. Det gør jeg ikke 🙂

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.