Bogdesign, Bogmarketing

Store idéer i fine klæder

30. oktober 2013

Jeg har for nylig været to dage på kursus i bogdesign med David Pearson (som er en vanvittig dygtig designer og et virkelig sødt menneske). David Pearson har blandt andet designet og art directed serien Penguin Great Ideas. Det er 100 forskellige tekster, som har skrevet historie eller ændret verden, fra græske filosoffer, til berømte taler, til idéer som har provokeret, oplyst og gjort en forskel.

great ideas david pearson penguin

En billig bog der tjente penge

Der er fem serier á tyve bøger. Hver serie har en farve + sort. Bøgerne er samme format, omslaget er ubestrøget og forsiden er gjort ekstra taktil ved hjælp af dybtryk. Designet benytter sig af visuelle stiltræk fra tiden teksten er skrevet i og/eller har en tydelig sammenhæng med indholdet.

great ideas david pearson penguin

Der er ingen tvivl om, at der er lagt en kæmpe stykke arbejde i denne bogserie. Research- og designmæssigt er den uovertruffen og resultatet er fantastisk. Når man står med de små bøger i hånden og lader fingrene glide henover den strukturerede overflade i papiret og kan mærke de små fordybninger bliver man glad indeni. Jeg får lyst til at læse Platons tekster og Abraham Lincolns taler, jeg får lyst til at fordybe mig i historiens store tænkere og blive klogere og mere oplyst om den verden jeg lever i. Jeg får lyst til at købe bøgerne. Og for Penguin, er det vel essensen.

Idéen til bøgerne er kommet fra en redaktør på Penguin som gav den videre til David Pearson der morede sig med at hyre gamle undervisere til at designe nogle af omslagene: Penguin editor Simon Winder had devised the ‘Great Ideas’ series after a visit to Italy, where he saw philosophy books on sale in tobacconists’ kiosks. Pearson decided that the cover for each bite-sized volume should be typographic, more like the frontspiece of a book than a conventional cover, and that the type or lettering on the cover should reflect the time in which the essays were written. To spread the workload, he enlisted the help of Phil Baines and Catherine Dixon, two of his former tutors at Central Saint Martins, plus Alistair Hall of We Made This, and designed the remaining covers himself.

Læs mere om tilblivelsen af serien i Eye Magazine.

great ideas david pearson penguin

Sådan blev serien til

Serien var ikke en “vigtig” udgivelse som Penguin havde forestillet sig ville sælger alverden. Sammenlagt har serien solgt omkring 4 millioner eksemplarer – det var der ingen der havde forventet. Bøgerne koster alle £4,99, ca. 44 kr. Produktionsomkostninger har været ret lave, sammenlignet med andre bogudgivelser, så Penguin har tjent en slat på dem.

great ideas david pearson penguin

Simon Winder, seriens redaktør siger: “A key aspect of the series has been their look. Messing around with different period typefaces and with a similar stripped-down atmosphere to the content (two colours, mostly just lettering – with the occasional loopy exception), the jackets transformed the books’ fortunes. I remember standing in Foyles watching as wave on wave of morbid, sexually confused students came capering up to a ziggurat-like display of Great Ideas, snatching them up like penny candy. Of course, the authors were crucial to this – but it would be an austere figure indeed who did not react to the beguiling designs for Hume’s On Suicide or Schopenhauer’s On the Suffering of the World.”

great ideas david pearson penguin

Den danske pendant – eller?

Den anden dag faldt jeg over en serie af bøger fra Aarhus Universitetsforlag. De stod så fint, lige indenfor døren, i et papstativ og jeg stoppede op, fordi de fik mig til at tænke på Great Ideas. Formatet er omtrent det samme, omslaget er trykt i én farve med præg og selv emnerne virkede bekendt. Dog er der tale om nye tekster og ikke historiske tekster. Tænkepauser koster 29 kr og er et forsøg på at formidle forskning i et lettilgængeligt sprog til den almindelige dansker. Udfra anmeldelserne at dømme er det lykkedes, teksterne er vist ualmindeligt gode.

Bøgerne er designet af bureauet Trefold. Hver bog har sin farve og skrifttype. Logoet for bogserien er placeret samme sted på alle omslag. Jeg kan ikke helt gennemskue, om der er logik bag farvekodningen og skriftvalg, men det virker ikke sådan. Jeg har brugt en del tid på at spekulere på, hvad det vildfarne “s” på forsiden af Monstre skal forestille at foretage sig. Er der noget jeg ikke kan gennemskue?

taenkepauser

Da disse bøger ikker har fordelen af en kendt forfatter eller kendt tekst, er det lidt synd, at man ikke har valgt at bruge designet til at formidle indholdet bedre for selve idéen er jo knaldhamrende god. Der er så meget god forskning som ikke når bredt ud, fordi det er for svært tilgængeligt. At præsentere dem i et fikst format til en billig penge, og samtidig bruge krudt på at designe og producere dem lækkert, kan jeg kun bifalde. Mere af den slags, tak!

Billederne nedenfor er taget af mig fordi det er aldeles kropumuligt at finde pressefotos af de her bøger der viser taktiliteten. Det er ikke verdens bedste billeder (ha!), men med lidt held kan man godt lure dybtrykket. Og under alle omstændigheder: omslaget er ikke hvidt og det har struktur. Ikke som de blodfattige jpgs der bliver vist alle steder.

taenkepause-1

taenkepause5

taenkepause3

Måske kan du også lide

Ingen kommentarer

Skriv et svar