Wes Andersons grafiske øje

Wes Anderson er noget for sig. Hans film adskiller sig fra stort set alt andet der kommer ud af Hollywood, med deres kombination af spøjse historier, slapstick-humor og især det visuelle.

De fleste af hans film har et nostalgisk look over sig. The Royal Tenenbaums er udpræget 70’er-nostalgi, Moonrise Kingdom er er en khaki-og-senneps-farvet hyldest til barndom og eventyr og nyest: The Grand Budapest Hotel som er en overdådig flødekage af det gamle østeuropas overlæssede stil blandet med østeuropæisk 60’er-tristesse-

Intet er overladt til tilfældighederne i Andersons film, hver enkelt frame er planlagt ned til mindste detalje. Udfra et design-synspunkt layouter han hver eneste shot, som var det et opslag i et magasin eller en illustreret bog. Som designer kan man lære en del om at layoute og fastholde en konsekvent visuel stil ved at se en Wes Anderson-film.

The Royal Tenenbaums

I The Royal Tenenbaums er der en del bøger og magasiner med. De er allesammen designet specielt til lejligheden.

Bogomslag fra The Royal Tenenbaums

Moonrise Kingdom

Moonrise Kingdom foregår på en fiktiv ø, hvor to børn løber hjemmefra, væk fra deres umulige forældre. Skrifttypen er tegnet specielt til filmen af Jessica Hische.

moonrise-kingdom1

Håndskrevne noter

Sam og Suzy skriver noter til hinanden. Både håndskrift og brevpapir passer til deres personlighed,

moonrise-kingdom7

De fiktive khaki scouts er vanvittig gennemførte. Lige fra uniformer og udstyr til indmeldelsekort og kortet nedenfor.

moonrise-kingdom9

The Grand Budapest Hotel

Hvis rekvisitterne i Andersons andre film er gennemtænkte, ved jeg næsten ikke, hvad man skal kalde dem i The Grand Budpest Hotel. Skilte, plakater, bøger, dokumenter, pengesedler, kort, pas, aviser – alt er nøje konstrueret af grafisk designer Annie Atkins. Den irske designer boede på en etage i det gamle stormagasin i Göhrliz som blev brugt som kulisse i 6 måneder. Atkins arbejdede sammen med productiondesigner Adam Stockhousen, som for nylig var nomineret for 12 Years a Slave.

The Grand Budapest Hotel har forresten den mest gennemførte Tumblr jeg længe har set. Den er lavet af Watson Design Group.

grand-budpest-hotel-annie-atkins7

Zubrowkas pengesedler er absurd store i forhold til moderne pengesedler. Muligvis var ældre, østeuropæiske pengesedler meget store? Jeg har ikke kunne google mig frem til det. Inspiration til pengesedler kan findes her.

grand-budpest-hotel-annie-atkins9

Den største inspiration til filmen er den amerikansk-tyske instryktør Ernst Lubitsch som lavede en hel del film i 1930’erne. Alle objekter i filmen er baseret på et rigtigt artefact fra den periode, men med et twist. Atkins fortæller for eksempel, at de kunne tage udgangspunkt i et dokument fra nazi-Tyskland, hvorpå Stockhousen ville sige: “… det er fint, men prøv så med pink”.

grand-budpest-hotel-annie-atkins8

Et zubrowkask pas med et symbol på forsiden, der helt klart skal minde om Nazitysklands charmerende logo. Skrifttypen er lige i øjet: Meget typisk for 30’erne og art deco-stil men mere stram og med færre dekorationer end for eksempel franske art deco-skrifter var.

grand-budpest-hotel-annie-atkins14

Ifølge Atkins er noget af det særlige ved grafiske rekvisitter, at de skal bruges. De ender i hænderne på skuespillerne og skal holde til optagelser i sne og slud – og vigtigst af alt, skal de se brandgodt ud på kamera.

grand-budpest-hotel-annie-atkins11

Avisforsiden er med rigtig tekst og blev angiveligt lavet om adskillige gange, før Anderson var tilfreds med den.

grand-budpest-hotel-annie-atkins10grand-budpest-hotel-annie-atkins12

De mange noter og tilføjelser til testamentet.

grand-budpest-hotel-annie-atkins13

Den første grafiske rekvisit er forsiden af den bog, som Jude Laws karakter skriver.

grand budapest hotel

The Grand Budapest Hotel er en slags eventyr eller fabel (og en hel masse andre ting) men den er også en form for genfortælling af anden verdenskrig og historien om verden før og efter. Det onde militærregime har en hær med det lidet flatterende navn zig-zag, hvis logo er pink på sort bund. Det er selvfølgelig en parodi på SS.

Bageriet Mendels, hvor Agatha arbejder, er også lyserødt. Deres fine æsker, i den sarteste lyserøde farve med påtrykt rødt logo som passer på de fint dekorerede kager, er samme farve som det onde militærs logo. Samtidig ligner hotellet selv en gigantisk flødekage. Der er dansklærere verden over, der vil få så meget sjov ud af at analysere denne film.

grand-budpest-hotel-annie-atkins6

Jeg skal bare se den igen og igen og nyde hver enkelt billede og den geniale, æstetiske kvalitet.

Wes og skrifttyperne

En særlig detalje er, at Wes Anderson har brugt Futura Bold til alle sine film, lige indtil han fik Jessica Hische til at designe en ny skrift til Moonrise Kingdom. Han vendte ikke tilbage til Futura med The Grand Budapest Hotel, men gik en helt anden vej: Den venlige, imødekommende pladeserif Archer pryder titler og rulletekster. Archer er designet af Hoefler & Frere-Jones og er en helt eminent skrift med en masse personlighed – jeg bruger den selv til at få mine tilbud til at se mere venlige ud.

Læs mere om brugen af FuturaThe Royal Tenenbaums.

Wes og designet

Der er et utal af særlige kendetegn ved Wes Andersons film, én af dem er, at hans film altid benytter sig af duchede farvepaletter der holdes stramt hele filmen igennem. Udover at gøre hans stil distinkt og genkendelig matcher de også de historier han fortæller, som ofte har romantiske og nostalgiske træk. Der findes blogs dedikeret til Wes Andersons farver.

han i den grad  benytter sig af symmeri så ofte han kan klemme det ind. Nedenstående video er et sammenklip af af hans film, der viser hans kærlighed til symmeri:

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.