Seriepræg og bogtilrettelægning

Seriepræg og tilrettelægning af trilogien Vilkacis, som er skrevet af Benni Bødker med illustrationer af Mårdøn Smet. Jeg har også tegnet seriens logo – se proces længere nede på siden.

Bøgerne er henvendt til unge læsere i 10-12-års alderen som kan lide gys og gru. Det er en varulvehistorie som foregår i et et ubestemt land i 1500-tallet  og derfor har jeg tilføjet jeg et par små, visuelle detaljer fra ældre bogdesign. 

Book design and series design.

________

KUNDE: Forlaget Corto

bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-1bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-1

Omslagsillustrationerne er utrolig veludførte og visuelt stærke, så det er vigtigt, at typografien ikke slås med illustrationerne. Det er serietitlen der er den vigtigste tekst, og derfor tegnede jeg et decideret logo til serien. De resterende tekstelementer, forfatternavn, forlag og bogtitler, er mindre væsentlige. Derfor er de tonet helt ned og holdt helt enkelt i den samme skrifttype som bøgerne er sat med.

Disse bøger bliver samlet op af håbefulde læsere først og fremmest på grund af illustrationerne. 

bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-3bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-3

Det er vigtigt, at et serielogo komplementerer og understøtter forsideillustrationen, fremfor at forsøge at stjæle rampelyset. Fordi Mårdøns tegninger er meget detaljerede, fungerer det godt med et helt enkelt, flat serielogo – ingen kanter, skygger eller andre falbelader.

Logoet er inspireret af bogstaver fra middelalderen (eller med et middelalderpræg). Jeg fandt en bunke skrifttyper, som er ret forskellige, men alle har middelalderlige stiltræk, og brugte dem som inspiration. Dengang skrev man med bredpen eller fjerpen så bogstaverne ser kalligrafiske ud. 

Men da bøgerne foregår i en fiktiv middelalder, behøver logoet ikke ligne noget fra den rigtige middelalder. Fx er det tegnet meget stramt og skarpt op ligesom et moderne logo. 

< til venstre ses de skrifttyper jeg har brugt som inspiration. Jeg tog sådan set de bogstaver jeg synes udstrålede bedst en moderne-fiktiv-middelalder-stil – de er markeret med rødt – og tegnede dem sammen.

Her er min første blyantsskitse af de udvalgte bogstaver sat sammen. De er kluntede og skæve og passer ikke sammen i størrelsesforhold.

Et par skitser senere har jeg fået bogstaverne til at passe sammen meget bedre. V'et er blevet forlænget ned i en spids og k'ets ben skal alligevel ikke være ekstra lang. Jeg fandt ud af, at det er nok at "V" og "s" går under bundlinjen. Det indrammer logoet og så er der også bedre plads til bogtitlen. 

Her ses det endelige logo i rød ovenpå skitsen fra før. Meget bliver rettet til i rentegningen.

Bemærk forskellen på det endelige logo og de skrifter jeg har ladet mig inspirere af. De har flere detaljer, små indhak og knopper hist og pist, som får dem til at se mere organiske ud – de skal jo ligne, at de er tegnet i hånden med pen og blæk. Det færdige Vilkacis-logo er derimod så enkelt det kan blive. 

V'ets facon skal minde om en ulvetand og serifferne er spidse og skarpe som tænder og kløer. 

bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-2bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-2

Som med alle Cortos bøger er for- og bagsats illustreret – i Vilkacis er det en varulvehånd der trækker blodrøde streger over siden. For at understrege den historiske setting, er titelsiden typograferet i en meget klassisk stil, komplet med små ornamenter som er typisk for ældre bogtypografi. 

bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-4bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-4

Kapitelstarten er også meget klassisk: Stort begyndelsesbogstav fulgt af en række ord i ægte kapitæler. Hvis det skal være "rigtig" middelalder typografi, skal begyndelsesbogstavet være rigt ornamenteret og belagt med guld. Denne måde at lave kapitelstart på er yngre end middelalder, men fordi det er en ret gammeldags måde at gøre det på, giver det en historisk stemning til læseren.

Al rød – blodrød – farve i bøgerne er pantone, og står klart frem. 

bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-5bogdesign-vilkacis-grafiker-designer-5