Seriepræg og bogtilrettelægning

Seriepræg og tilrettelægning af serien 666 med illustrationer af en ny illustrator hver gang. Hver bog får en titeltypografi tilpasset illustratorens stil. Brødteksten er sat så den tager særligt hensyn til målgruppen, nybegynderlæsere.

Jeg har også tilrettelagt serierne Imhotep og Stjernestøv for Forlaget Corto.

Book design and series design.

________

KUNDE: Forlaget Corto

Bøgerne har et yderst simpelt men effektivt seriepræg. Fordi illustrationerne både er meget forskellige og ofte bombastiske, er det eneste seriepræg forfatternavn, forlag og 666-logo som har en fast placering og størrelse. Bagsiden følger en lignende skabelon.

666-logoet er det tydeligste kendetegn for bogen og signalerer til læsere der allerede kender serien, at her er endnu en bog med gys og horror.

bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-3bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-3

Alle de præliminære sider er sorte og derved sættes stemningen for gys og horror allerede når børnene åbner bogen. Hvis en af illustrationerne egner sig til det, bruges den også på forsatspapiret for yderligere at sætte stemningen. 

bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-4bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-4

Til hver bog vælger jeg en skrifttype til titlen som passer til illustrationsstilen. Fordi alle bøgerne er illustreret af forskellige kunstnere, kan man ikke uden videre bruge den samme skrift til alle titler, risikoen for, at den støder sammen med illustrationens stil er for stor – og det er synd. I stedet vælger jeg en skrift som arbejder sammen med illustrationen og får den til at tage sig så godt ud som muligt. Af samme grund er den bærende farve på omslaget også forskelligt fra bog til bog – den dikteres også af illustrationen. 

bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-2bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-2

Skrifttypen fra omslaget går igen hele vejen igennem bogen: På kapitelsider, som uncialer og som overskrifter bagerst i bogen. 

Ved at variere titel-typografi fra bog til bog er der også variation i bøgerne og de får deres egen personlighed. Det bliver nemt for kedeligt hvis de ligner hinanden for meget.

bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-1bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-1
bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-5bogdesign-bogomslag-tilraettelaegning-koebenhavn-5