Bogekstravaganza

  • Post category:Events

I weekenden var der Bogforum i Bella Center og jeg glædede mig som et lille barn.

Jeg skulle igen live-tweete for Gyldendal og desuden pønsede jeg på, at charme nogle forlag. For den detaljerede udgave af weekenden er her en Storify som man nok skal være mig for at finde interessant.

Twitteri

Det er helt fantastisk, at nogen vil betale mig for, at skrive på Twitter om bøger. Tænk, at det er et rigtigt job! Hver forfatter er på scenen i cirka tyve minutter hvor man skal forsøge at få 2-4 gode tweets afsted. Det er en ret krævende øvelse i at lytte, samtidig med, at man tweeter sjove, skarpe eller finurlige pointer. Nogle forfattere taler nærmest i tweets (Erling Jepsen er bare sjov) mens andre er sværere. Jeg tweetede fra Ib Michaels samtale med Holger Bech Nielsen og ingen af de to er kendt for at fatte sig i korthed – eller enkelt. Prøv at koge Bech Nielsens forklaringer om dark matter ned til 140 tegn…

Gyldendals stand lå lige overfor Aben Maler som jeg har talt meget med på Twitter. Jeg fik endelig hilst på Steffen, hvilket førte til fadøl fredag aften og en hylemorsom #KrigPåTitler over Twitter det meste af søndagen. Igen, fik jeg nævnt, at jeg fik betaling for at lege? Her er en laaang Storify med stort set alle de tweets der blev spyttet ud fra Tranen i weekenden.

Om søndagen var Camilla gæstetweep på Gyldendals stand. Vi nåede at spise frokost, snakke bøger og Twitte og så havde hun også medbragt søde Marianne.

Forlagscharmeri

Twitteriet tog det meste af min tid men jeg nåede dog at drøne rundt og charme et par små forlag. Èn af dem var Aristo, med hjælp og introduktion fra skønne Néné LaBeet (tak!). Et andet var Sif Orellanas forlag, Tinkerbell Books. Hun har tidligere udgivet på Gyldendal, men er startet for sig selv. Jeg stoppede ved hendes stand fordi jeg genkendte en af hendes bøger, Spilopper og stjerneskud, som har fået et opdateret omslag fra den udgave jeg kendte, og det er der en grund til. Efter Sif er startet for sig selv, har hun opgraderet papir- og trykkekvaliteten af sine bøger. For eksempel er der nu franske smudsomslag på dem. Franske smudsomslag har en ekstra falset kant, og så kan man lave sjov med indersiden, som Sif har gjort nedenfor. Det smarte ved den ekstra fals er, at smudsomslaget ikke revner på samme måde i kanterne, som de ellers har for vane.

tinkerbell-books

Tegneserier

Jeg nåede ét andet programpunkt: Stines interview med Maren. Jeg er kæmpe fan af begge ladies, både fordi de er så brandgode historiefortællere med deres enkle streg, men også fordi, de giver så meget af sig selv på en fin måde. Desuden blev jeg en slags helt på standen, fordi jeg hjalp med at placere højttalerne rigtigt, så mikrofonerne ikke feedede (jeg er musikskolebarn. Det er noget af det første man lærer). Tegneserier er også blevet samlingsstedet for rigtig mange tweeps, så her hilste jeg også på Lars, Carsten og Iben. Iben tweetede for Randers Bibliotek og fortalte, at de havde fyldt en hel bus med bibliotikarer og lånere

tegneserier-bogforum

Bogindkøb

Jeg nåede at købe bøger! Man kan ikke komme hjem fra Bogforum uden bøger.

grafisk-design-bog-sven-brasch-plakatkunst

Jeg tegner, når jeg skriver

Jeg tegner, når jeg skriver fra Aben Maler er en tegnet dagbog med en masse dygtige, danske illustratorer.

jeg-tegner-naar-jeg-skriver3

 

jeg-tegner-naar-jeg-skriver2

 

jeg-tegner-naar-jeg-skriver

Faust

Faust fra Loxodonta som er designet af Steffen, der ejer Aben Maler. Aner ikke om jeg får den læst, men hold da kæft, hvor er den fin. Som udgangspunkt burde jeg ikke købe noget pink bare fordi det er pink, men jeg kan ikke lade være. Det er en glad farve. Ingen kan være sur på pink.

faust-aben-maler-marlowe

 

faust-aben-maler-marlowe2

Sven Brasch: Plakatens mester

Jeg slæbte mig skævrygget på to scoops: Plakatens mester Sven Brasch og Alle tiders tryk. Bogen om Sven Brasch indeholder, udover en masse uendelig fine ting han har lavet, også baggrundshistorie.

sven-brasch-plakatens-mester

 

sven b

 

sven-brasch-plakatens-mester4

 

sven-brasch-plakatens-mester2

 

sven-brasch-plakatens-mester3

Alle tiders tryk

Alletiders tryk er en kavalkade af historiske tryk fra Småtrykssamlingen på Det Kongelige Bibliotek. Eminent til referencer, når man er fan af design fra før computerens tid.

alletiders-tryk

 

alletiders-tryk2

 

alletiders-tryk3

Og hvad så med bogen?

Der var godt nok kun 27.000 besøgende mod sidste år 30.000, men det er svært at tage alvorligt, når nogen forudser papirbogens død efter man har været på Bogforum. Ja, de traditionelle forlag skal hanke op i sig selv og begynde at tænke anderledes. Både i forhold til, hvordan de har kontakt til læserne, men også til deres udgivelsesprogram. Men trods færre besøgende, var omsætningen i år bedre end sidste år.

Selvudgivere, lydbøger og e-bøger

Jeg fik kuponer til prøvetid hos både Storytel og Mofibo og de skal afprøves på alle leder og kanter. Jeg snusede også rundt i de små stande som tilbød hjælp til tryk og udgivelse for selvudgivere. Bemærk, at de fleste virksomheder der hjælper selvudgivere laver papirbøger ikke e-bøger, selvom det også er muligt. På trods af, at mange mener, at forlagene er overflødige, fordi det er blevet så nemt for folk at udgive bøger selv, er jeg dog ikke helt overbevist endnu.

Da bunden blev vendt i vejret på musikbranchen og bands kunne udgive selv, og derved slap for opslidende uretfærdige kontrakter hos pladeselskaberne, blev mangfoldigheden af udgivelser større – det samme med kvaliteten. Det blev starten på en revolution inden for blandt andet dansk musik, og mange fantastiske bands kom frem, fordi de selv kunne bane vejen. Det er bare ikke helt det samme, der sker for bogbranchen. Hvor musik som regel er en holdindsats, er forfatteri som regel noget, man gør alene. Selvom du skriver dine egne sange, er sangen igennem både band og producer inden udgivelse. Selvom man kan spille alle instrumenter og mixe musikken selv, har man stadig brug for et band hvis man vil spille live. Her vil sangene helt uundgåeligt blive finpudset og vokse i en ny retning, i mødet med andre musikere – og publikum. Selvudgivere kan derimod skrive en hel bog og trykke den, uden  at nogen andre overhovedet behøver kaster et blik på den.

Som musiker er man flasket op med, at man skal spille åndssvagt mange livejobs for at få sin musik ud og opbygge en fanbase. Danske forfattere, både selvudgiverne og de etablede, er stadig helt exceptionelt elendige (med få undtagelser) til at bygge en platform for sig selv via for eksempel blogs eller Twitter. En debuterende forfatter som Maren Uthaug, som har skrevet en hel fantastisk bog som sikkert stadig havde solgt godt uden hun først havde vundet Politikens tegneseriekonkurrence, har helt sikkert solgt rigtig mange eksemplarer fordi hun har opbygget en fanbase via sin blog først.

Danske forfattere skal lære at opbygge deres fanbase og især selvudgiverne skal lære at have et “band” bag sig. I stedet for en guitarist og en god producer skal de bruge professionelle omslagsdesignere og redaktører. Og så skal de opbygge deres fanbase ved at spille livejobs – blogge og tweete. Eller lave forfatteroplæsninger i levende live, hvis det er det, de har lyst til.

Papirbogen?

Jeg håber af hele mit hjerte, at nogle af de store danske forlag begynder at skæve til hvordan store forlag i udlandet gør. Forlag som Penguin og Knopf har nogle af branchens dygtigste designere ansat og satser helhjertet på at udgive bøger som er en visuel, taktil og fortællende oplevelse. De har forstået,  hvad det er papirbøger kan, som hverken e-bøger eller lydbøger kan: At det at læse, er en fysisk, sanselig oplevelse. At en bog er ligeså meget en pyntegenstand som en brugsgenstand og skal se pissegodt ud, når den står på reolen. At mange køber en bog udelukkende fordi den er flot, eller fravælger den af samme grund. At en bog kan lånes ud, kan gives i gave og arves. At den kan indeholde minder, noter fra en svunden tid.

Det venter jeg på, at de danske forlag indser.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.