Nyheder

De visuelle nyheder · uge 20/14

18. maj 2014

Ugens absolut største visuelle nyhed, er historien om Voteman, og om, hvordan ironisk dansk humor endnu engang pisser en hel masse mennesker af. Medbagmand Thomas Thorhauge fortæller om ironien i filmen, Lillian Munk Rösing kan godt lide den, det kan EkstraBladet også, Folkekirkens Nødhjælp rider på efterdønningerne og Modkraft har også en holdning. Men hvad så med stemmedeltagelsen? Bookmakerne mener, at den vil slå alle rekorder. Uanset hvad Kommunikationsforum mener, er filmen set 3,4 millioner gange og har i hvert fald skabt debat.

Personligt synes jeg den er vanvittig sjov og spot on og til jer som ikke kan fange ironien: Grav et spadestik dybere, vær mere åben og objektiv før du bedømmer.

typoberlin

Torsdag, fredag og lørdag båd på TypoBerlin, som er en konference med 40+ foredrag om typografi og design. Den bedste talk jeg så var Daniel Gjøde, partner i danske Stupid Studio. Det var en af de talks hvor jeg virkelig fik noget med hjem, nemlig Daniels 13 stupid tips. Studid Studio arbejder agilt og i tæt samarbejde med deres kunder – og vil have det sjovt undervejs. Jeg er enig i alle 13 punkter, men jeg har glemt nogle af dem i den senere tid. Tak for påmindelsen.

Der var meget at se og huske på TypoBerlin, men der er ingen grund til at remse en masse op, når der er andre der har gjort det allerede.

logolounge

LogoLounge publicerer laver hvert år en rapport med logotrends og det er altid interessant at se, hvad trenden er. I år, mere end nogensinde, er der fokus på det mobile og det faktum, at et logo skal være skalérbart. Farverne er skarpere, kontrasten er højere

chashude

Chashude har produceret en fremragende infografik der kan hjælpe dig med, at tage stilling til, hvad du skal stemme til EU Patentdomstolen.

viz

Viz er en app der kan lave lagkagediagrammer ligeså hurtigt du kan nå at taste dem ind på din mobil.

lars-loekke

Så effektivt kan man lave sjov med magthaverne, når de dummer sig: Påklædningsdukke med Lars Løkke lavet af MyrthueLarsen. Langt mere virkningsfuldt end alverdens vitser.

1400219986027.cached

Ups. Adobe Creative Cloud brød sammen, og designerne verden over kunne ikke lave deres arbejde.

signpainters

Man kan nu købe sig til at se Sign Painters online for sølle $12.99. Det er en dokumentar om den helt særlige disciplin at male skilte og reklamer på for eksempel husgavle.

Historien bag den allestedsnærværende plakat KEEP CALM and CARRY ON. Den var forsvundet, men blev fundet ved et tilfælde i en boghandel. Fin lile historie om et visuelt element og en tekst som er blevet en del af populærkulturen.

Ingen kommentarer

Skriv et svar