Dejlige danske bogomslag 2017

Det er den tid på året, hvor der skal gøres status. Jeg har kørt Dansk Bogdesign siden 2013, og da jeg startede, var det lidt af et arbejde at finde de gode omslag (det var derfor jeg startede bloggen). Nu, fem år efter, er der så mange gode omslag, at det er en luksus at udvælge mine favoritter fra året der er gået. I skrivende stund er der næsten dobbelt så mange på bloggen som i 2013, og jeg mangler at lægge rigtig mange op.

Men derfor kan jeg jo godt vise nogle af de absolut bedste af årets omslag her. De er sorteret alfabetisk efter titel, akkurat som The Casual Optimist gør.

Er der nogen jeg har overset, så smid et link i kommentarerne.

Besættelse af A. S. Byatt, design af Carla Kai Studio (Gyldendal).

Emma Gad for hvide af Anna Neye, design af Morten Gorm (Gyldendal).

Erleperle af Nanna Goul, design af Alette Bertelsen (Rosinante)

Også af Alette Bertelsen (som er ustoppelig for tiden. Det er en fornøjelse).

Det europæiske forår af Kaspar Colling Nielsen, design af Andreas Kjærgaard (Gyldendal).

Noget af det bedste Gyldendal har gjort i nyere tid er, at overlade en stor del af deres omslag til Alette Bertelsen og Andreas Kjærgaard. Der er simpelthen så mange fremragende omslag fra Gyldendal i år, og det er primært de to der står for dem.

Også af Andreas Kjærgaard:

 

 

 

 

 

 

 

Fem dage for ROSE af Hans Hedegaard Andersen, design af Clara Birgersson (Gladiator).

Clara Birgersson er har designet få omslag, men de er alle fremragende.

Også fra hendes hånd:

 

 

 

 

 

 

 

 

Franske stemmer, designer ukendt (Forlaget Etcetera)

Gullivers rejser af Jonathan Swift, design af Christian Hvid (Klim).

Har døden taget noget fra dig så tag den tilbage af Naja Marie Aidt, design af Kim Lykke (Gyldendal).

Hvem er den mand/hvad laver han her af Jonas Suchanek, design af Bettina Kjærulff-Schmidt (Gyldendal).

Hvide rose af Olga Ravn, design af La Graphic Design (Gyldendal).

Hvor der er fugle af Maren Uthaug, design af Allan Højen (Lindhardt & Ringhof)

I would die 4 U af Touré, design af Simon Lilholt (Gyldendal)

Også af Simon Lilholt:

 

 

 

 

 

 

 

Judas af Amos Oz, designer ukendt (Gyldendal)

Krysantemum af Rune Christiansen, designet af Line Jensen (Lesen)

Lær at brodere de første sting af Lizzi Damgaard, design af Kristine Lindbjerg (Gyldendal)

Orlando af Virginia Woolf, design af Lonnie Hamborg (Rosinante)

Panton af Ida Engholm og Anders Michelsen, designet af Michael Jensen (Strandberg Publishing)

Social arv og social ulighed af Niels Ploug, design af Harvey Macauley (Hans Reitzels forlag)

Som pesten af Hanne-Vibeke Holst, design af Simon Engstrøm (Gyldendal)

Sommeren med Ellen af Agnete Friis, design af Rasmus Funder (People’s Press)

Styrelsen af Johan F. Krarup, design af Johan F. Krarup (Cobolt)

Talent for mord af Andrew Wilson, design af Øystein Vidnes (Gad)

Til stranden af Peter Højrup, design af Martin de Thurah (Gyldendal)

Ting vi mistede i ilden af Mariana Enriquez, design af Martin Dennis (Rosinante)

Udgravning til fundament af Andrej Platonov, design af Ivan Micic (Basilisk)

Det uperfekte menneske af Jørgen Leth, design af Yellow1 (Gyldendal)

Dette indlæg har 2 kommentarer

  1. Emma Gad for hvide af Anna Neye, design af Morten Gorm (Gyldendal). Sjovt omslag – men titlen er ikke spatieret. Den falder fra hinanden.

    1. Ja, det har jeg også bemærket, men jeg tror det er med vilje. Citerer lige mig selv fra min anden side: https://danskbogdesign.dk/emma-gad-hvide/

      “Til at starte med, troede jeg, at titlen var spatieret skidt. Men den originale plakat har også skæv spatiering, så jeg tror det er endnu et kip med hatten til originalen. Jeg er ikke sikker på, om det strengt taget er nødvendigt, fordi det ligner en fejl – men det er et dejligt designer-easter-egg, og dem skal der sgu også være plads til.”

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Luk menu