GIF'er

Hvorfor cinemagraphs sælger · historien om GIF’en #2

18. marts 2014

Giffen startede som kikset dansende banan i 90’erne, forsvandt kortvarigt i 00’erne under web 2.0 og er nu vendt stærkt tilbage som visuel punchline. De sidste par år er der også blevet giffet lystigt i Danmark. Læs første del af giffens historie her.

Denne side er under kraftig opdatering! Hold øje – en opdateret del 2 er på vej!

Reaction giffen har stolt fået sin plads i galleriet med internettets usual suspects. Reactions giffer bruges primært til underholdning, men sniger sig så småt ind i mere seriøse emner, som nyhedsdækning. Men giffer kan andet og mere end at være overspringshandlinger eller fjolle-krydderi på nyhedsdækning. For hvad er en gif egentlig?

En gif er både en meget kort video uden lyd eller et bevægeligt billede. Den smækker rumpetten ned midt imellem de to, som en sær hybrid.

Giffen kan en hel del ting som hverken et billede eller en video kan bryste sig af. Giffer er meget kortere end videoer og de har ingen lyd. Nu om stunder har folk ingen tålmodighed, så det er nemmere at få folk til at se en 3 sekunders gif end en 3 minutters video. En gif looper – i det uendelige. De samme tre sekunder cirkler rundt igen … og igen … og igen. Det er nærmest magisk. Når dine reallife venner laver et sjovt ansigtsudtryk sker det på sekunder, og de kan nok ikke ramme præcis det samme look igen. Men en gif looper i en uendelighed, så du kan nå at fange hver detalje.

Giffer er internettets legebarn. De er fjollede, legende og idérige kan være memes og kan gå viralt. De mikser genrer, historier og visuel stil uden problemer. De kan vises på alle sociale medier. De er en marketingstypes våde drøm.

Forskellige gif typer

Vi har snakket om reaction gifs, men det er bare én type gif. Men for at opsummere: Reaction gifs viser en persons reaktion og kan bruges i samtaler eller debatter på samme måde som emojis. De er stort set altid lavet fra indhold med copyright på, film, tv-serier osv. Principelt bryder vi allesammen ophavsretten hver gang vi bruger en reaction gif, men jeg har ikke hørt om nogen der er blevet sagsøgt. Det er jo fremragende reklame! Men – det er stadig brud på ophavsretten, så det duer ikke at bruge reaction gifs til kampagner og lignende uden at spørge ophavsmændene om lov.

Ellers skal du lave dine egne reaction gifs.

Cinemagraphs

Kevin Burg og Jamie Beck, som er henholdvis grafisk designer og fotograf, opfandt begrebet Cinemagraphs omkring 2011. Det er fotos hvor kun en lille del af billedet er animeret, som for eksempel en hårlok eller et blinkende øje. Cinemgraphs er sært dragende og magiske. Langt mere elegante end reaction gifs. Se også If We Don’t Remember Me.

coco-balcony-429

 

Animerede giffer

Tegnede giffer version 2.0. De har ingen handling og er animeret for eksperimentets skyld. Eksempler er It’s No Biggie og Bisous Les Copains. Men der er potentiale til fabulerende, kreative og originale tegnede giffer. Tegnede giffer kan nemmere lave et gnidningsløst loop end en video og er ikke begrænset af finde det rigtige klip i en video – man kan bare tegne.

tumblr_n0vsu9TuaB1r4ibs7o1_500

Fra It’s No Biggie

Med tegninger, er det kun fantasien der sætter grænser. Den første tegnede gif-blog med en handling jeg er stødt på er danske All Crystals Are Evil som er lavet af 18-årige Jacob Thomas der studerer på The Animation Workshop.

Se også Cindy Suen, Rebecca Mock og Philippa Rices stopmotion.

Stopmotion

Rachel Ryle, Joseph Alessio

Formidling og DIY

Et endnu uudforsket område er animerede infografikker og giffer der forklarer og formidler. For eksempel disse læringsgiffernavnes udbredelse i USA og The Smithsonian Libraries.

Kunstneriske giffer

Kevin Burg og Jamie Beck, som er henholdvis grafisk designer og fotograf, opfandt begrebet Cinemagraphs omkring 2011. Det er fotos hvor kun en lille del af billedet er animeret, som for eksempel en hårlok eller et øje der blinker. Se også Nicholas Ritter og RRRRRRRROLL_GIF

dancing

Lidt i samme kategori er det disse giffer som skaber en optisk illusion af 3D. Hvis man nu kombinerer det med at tegne … hmm!

Salgsgiffer

Giffer er oplagt til at sælge noget, fordi de fanger opmærksomheden. En gif fortæller mere end et billede og er hurtigere at se på end en video. Penguin English Library har animeret deres logo.  Harper Teens og Picador har animeret bogomslag. Se også de 10 bedste marketingsgiffer i 2013.

Hvad så nu?

Giffen har langt fra nået toppen. Ifølge Jason Tanz, som er redaktør på Wired, så giver det mening, at det er folk i 20’erne der har hevet giffen frem igen. De kan nemlig huske den fra deres barndom. De fungerer samtidig som en slags udvidet nyhedsklip. Hvis der er sket noget i verden som er fanget på video, kan der laves en gif lynhurtigt som spreder sig viralt på ingen tid. Giffen er både en måde at dele vores fælles popkulturelle referencer på kryds og tværs og små bidder fra tv-serier, eller nyhedsindslag, kan nå verden rundt på ingen tid.

Ingen kommentarer

Skriv et svar