Sådan bruger du Instagram til at markedsføre dig selv

  • Post category:Instagram

Alle elsker Instagram. I modsætning til Facebooks kluddetæppe af sponsorerede reklamer, er Instagram en, lang strøm af smukke fotos. Instagrams indbyggede filtre, som får dine mobilsnapshots til at ligne noget fra mors og fars fotoalbum, kommer med indbygget romantik, naivitet og minder om en svunden tid. I dette indlæg får du en guide til Instagram for freelancere – sprængfyldt med praktiske tips og gode eksempler.

Hvad er Instagram?

Instagram er en app til smartphones som kan noget ekstra. For det første kan den efterbehandle dit foto, så det ligner et foto fra 60’erne eller 70’erne. For det andet har den et socialt element. Man offentliggør sine fotos på Instagram hvor det kan ses af dine følgere, eller findes af andre ved at søge på hashtags, som du kan inkludere i følgeteksten til dit foto.

Det er ikke underligt, at Instagram især er populært blandt æstetikere. Modsat Facebook, hvor det ofte handler om at tage det rigtige foto på det rigtige sted, så handler Instagram både om at få et godt motiv men også om at vælge den rigtige efterbehandling.

Det er oplagt at bruge Instagram hvis man er freelancer/selvstændig og man behøver ikke være indenfor et kreativt erhverv, men en vis fornemmelse for at tage gode fotos er en fordel.

De instagrammere jeg har nævnt som eksempler under de forskellige punkter mestrer som oftest alle punkter. Følg dem, og lær. Fotograferne er nævnt under deres respektive billeder.

Elsk mediet

Du skal elske mediet. Du skal synes, at det er sjovt at fotografere. Du skal have lyst til at forsøge med flere vinkler på det samme motiv og vælge det bedste foto ud. Du skal synes det er sjovt, at efterbehandle med filtre og at gøre dig umage.

Giv dig selv

Freelancer er ikke et job man har fra 9-5, men noget man er hele døgnet rundt. Du gør helt sikkert noget, en lønansat ikke gør. Tag fotos af det sted, hvor du får dine idéer, laver dine skitser til dit næste projekt, messen du besøger eller stedet i skoven hvor du finder inspiration. Præsentér de ansatte (eller dine kontorkollegaer), skrivebordet, baggården eller kontorhunden. Tag os med bag kulissen!

Eksempler: Forlaget CarlsenÅrstiderne og musikblogger Tambourinesam.

mette-finderup-carlsen

Mette Finderup læser op på Fantasy Bogmesse · Carlsen

aarstiderne-food-festival

Årstiderne på Food Festival

tambourine-sam

Tambourine Sam på Skanderborg Festival med sit varemærke – en sløjfe

Interagér med dine brugere

Hvis nogen kommenterer på dine fotos, så skal du kommentere tilbage – om ikke andet, så sig tak. Hvis du er en travl freelancer med flere tusind følgere kan det være svært, men hvis du arbejder for en stor virksomhed som social media manager, er der ingen undskyldning. (Ja, jeg har kommenteret på nogle danske virksomheder og aldrig fået svar. Ja, jeg er knotten over det).

Eksempler: madblogger The Food Club og musiker Tina Dickow.

Vis hvad du laver

Nogle erhverv er mere taknemmlige end andre på et visuelt medie som Instagram. Men hvis du øver dig, kan du godt finde på nye og anderledes måder at vise din hverdag og dit produkt på, selvom du er frisør, forfatter eller gartner. Hvis du kender nogle instagrammere der er gode til at vise deres erhverv ,selvom de ikke er arbejder i den visuelle branche, så smid gerne en kommentar.

Eksempler: illustrator Anders Morgenthaler og designer Kristina Krogh viser skitser og arbejdsproces. Se også madblogger The Food Club og illustratorerne Jan SolheimPhillip Bjørvig og Zara Juul. Andre eksempler er Byens Bogcafé og Carlsens Forlag.

zarah-juul

phillip-bjoervig

krisina-krogh

Vis hvordan dit produkt føles

Lad være med at sælge på Instagram. Jeg gider ikke dine annoncer, produktshots og markedsføringsstunts. Vis mig i stedet for, hvad dit produkt kan gøre for mig. Vis mig hvordan det føles ,at bruge dit produkt, hvad jeg kan bruge det til – hvad andre har brugt det til. Giv mig opskrifter og DIY-idéer.

Eksempler: Starbucks

Spar på hashtags

En god tommelfingerregel er, at mængden af hashtags ikke skal fylde mere end 1/3 af teksten.

Tag originale billeder

Lad være med at fotografere din kat, dine negle, fødder eller din mad, solnedgange og børn. Hvis du absolut skal fotografere en af de emner, så det være en afsindig kreativ og nytænkende måde at gøre det på (undtagelsen er hvis du sælger neglelak eller mad). Lad være med at uploade professionelle produktfotos (det er snyd!). Tag billeder som ikke direkte er af dit produkt, men har noget at gøre med det. Det er Starbucks virkelig gode til.

Eksempler: Vangsgaards AntikvariatSend flere krydderier og Minimega

minimega

vangsgaards-antikvariat

send-flere-krydderier

Tænk i video

Instagram kan også vise videoer, men det er stadig en ret ny funktion. Det åbner op for mange muligheder for at være kreativ og opfindsom så her har du mulighed for at skabe opmærksomhed omkring dit produkt.

Eksempler: Gyldendal og Oreo.

Vælg en niche

Nogle har et koncept for deres billeder. Udover at det kan bruges til at udvikle dig selv kreativt, er det også med til at skille dig ud.

Eksempler: Den norske madblogger Ida Frosk laver food art og Daily Doodlegram er en illustrator der hver dag laver en tegning baseret på to tilfældige billeder fra hans feed.

daily-doodlegram

ida-frosk

Husk at lege

Det vigtigste er, at du har det sjovt. Lad være med at tænke på målgrupper, salgstal og omsætning, det kan fjerne din lyst. Det er helt ok at fjolle og prøve ting af. Bare se Gyldendal som skider højt og flot på alle regler og bare har det sjovt.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.