Markedsføring af bøger · klassikere i ny indpakning #1

  • Post category:Bogdesign

Èn af definitionerne på en bog der kan kaldes en klassiker er, at den skal være virkelig gammel. Helst så gammel, at der ikke er nogen der vil have penge hvis man udgiver den igen, igen og igen. Klassikere er tidløse historier som enhver generation kan læse og tolke ud fra dens egen samtid og det er måske én af grundene til, at man især i den angelsaksiske verden udgiver verdenslitteraturen i ny indpakning ganske tit.

Ikoniske bogomslag

Det er især det britiske forlag Penguin Books der dyrker klassikerne. De fleste kender nok de ikoniske omslag med de brede, orange striber som blev designet af Jan Tschichold i 1947-1949 (med hjælp fra den danske designer Erik Ellegaard Frederiksen) som for alvor slog Penguin fast som toneangivende forlag.

classic book cover design penguin bogomslag

De senere år har Penguin haft stor succes med at genudgive klassikere i lærredsindbundne udgaver som har solgt stort over hele verden. Vel og mærke selvom stort set alle disse tekster kan findes på nettet gratis. De er designet af Coralie Bickford-Smith (som jeg har været til foredrag med). Hun fortalte, at hun gerne vil lave bøger som folk vil holde af og som de er glade for at have stående på deres boghylder. Som er et fysisk objekt de kan tage med sig og holde om – modsat en e-bog.

Simon Wilder som er redaktør hos Penguin siger: “You can download Middlemarch for nothing but why would you not want to own it, and keep it on your bookshelf, to go back to in years to come? What kind of a pact do you make with an author like Eliot or Defoe when you download a book?”

Lærredsindbundne klassikere

Coralie Bickfod-Smith designede omslag til 100 paperback udgaver af engelske klassikere efter et sindrigt system og i en stil der passer sammen med de lærredsindbundne bøger. Et gentagent mønster i en simpelt farveskala med max tre farver pr. omslag og med en nyfortolkning af den orange ryg, som briterne kender fra de gamle omslag. Resultatet er et eminent designarbejde, gennemtænkt på alle måder.

Som det kan ses på billedet herunder, er der gået mange tanker i at få serien til at se ensartet ud. Der skal tages hensyn til titlernes længde og bogryggens bredde. Der er blevet lagt vægt på, at bøgerne også er smukke og konsistente i designet når de står ryg mod ryg i reolen, og ikke kun ses fra forsiden.

design omslag books bøger penguin

Art director hos Penguin, Jim Stoddard siger om vigtigheden af et godt bogomslag:  “You can’t put any old cover on a book anymore and expect it to work. In the 10 years that I’ve worked on covers, they’ve become really important. “

Som på de lærredsindbundne udgaver, er dekorationerne på omslagene langt fra tilfældige. Designeren har udvalgt mønstre og symboler som har noget at gøre med historien. Hensigten er, at folk der allerede kender historien vil genkende referencen og  mindes den historie de læste og holdt af. Nye læsere kan mystificeres og måske blive nysgerrige og vil måske fange referencen når de læser bogen. På den måde indeholder alle omslag en lille gåde til læseren, Fx er der flamingoer med kroketkugler på Alice i Eventyrland, en påfuglefjer på Dorian Grays billede og paraplyer på Howard’s End.

alice-wonderland

great-expectations

 

dorain-gray

howards-end

 

war-worlds

warden

Omslaget er kacheret med soft touch som føles lidt som velour og får farverne til at stå klare og flotte. Bøgerne er klar til en ny generation: fyldt med forklarende noter og med et introducerende essay i alle bøger.

old-penguin-covers

Til venstre: de originale omslag fra det tidigere Penguin English Library. Til højre ses de nye omslag.

 

new-penguin-covers

Sådan blev designet altså til, men det var kun det halve af Penguins satsning på den nye klassikerserie. Den blev nemlig også markedsført med alt hvad den kan trække.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.