Sådan markedsførte Penguin deres klassikere

  • Post category:Bogdesign

Del 2 af hvordan Penguin markedsfører deres bøger Penguin English Classics. Første del er her.

Her, der og alle vegne

Der er stort set ikke den online kanal Penguin ikke har brugt i forbindelse med lanceringen af bøgerne og kampagnen var meget gennemført.

Websitet viser samtlige 100 omslag og giver brugeren mulighed for at like, kommentere og købe. Siden henviser selvfølgelig til de forskellige social medie-kanaler.

Penguin bøger markedsføring bog forlag

Animeret video med pingvinen fra Penguins logo der danser sig igennem en abstrakt, tegnet verden i samme farver som bogomslagene, indtil han ender i et stort bibliotek.

Facebook var noget af det mest aktive (den er nu lukket og flyttet over på Penguins Classics‘ fanside). Bøgerne er kommet i portioner og op til udgivelsen af hvert nyt sæt, har man postet en detalje fra omslaget samt et hint og bedt folk om at gætte, hvilken bog det er. Træstatuetter af pingvinen er blevet sat op i stillebens der illustrerer de forskellige bøger – for at få folk til at gætte. Pingvinerne blev senere udlovet som præmier, til stor glæde for de mange fans.

Penguin English library bogdesign markedsføring bøger

 

Penguin English library bogdesign markedsføring bøger

 

Penguin English library bogdesign markedsføring bøger

Twitter gentog i det store og hele indholdet fra Facebook, men fungerede samtidig som en hurtig kundeservice når læserne har spørgsmål.

Tumblr var også en gentagelse af indlæg på Facebook, men var også fyldt med nøje udvalgte citater, fotos og grafik som er med til at understøtte historiefortællingen om bøgerne og den lille Pengvins rejse. De havde også give-aways som fx mønstrene fra skrivebordsbaggrundene.

Æstetikken er i højsædet på Pinterest og selvom der er mange gentagelser fra Twitter, Facebook og Tumblr, kan man alligevel se, at udvalget er nøje tilpasset Pinterest publikummet. Det er fx suppleret med et stort udvalg af illustrationer baseret på Melvilles Moby Dick og fanskabte grafikker.

Indhold tilpasset læseren

Selvom der er mange indholdsmæssige gentagelser på tværs af website og alle de sociale medieplatforme, er det tydeligt, at Penguin har tilpasset indholdet på hver eneste kanal meget præcist til de både brugere og kanalens beskaffenhed. På Tumblr og Pinterest er det især smukke og æstetiske fotos som kan inspirere og besnære og på Facebook er der lagt vægt på dialog, interaktion med brugeren og konkurrencer. Herunder ses eksempler på konkurrencer og info på Facebook

Penguin bøger markedsføring bog forlag

 

Penguin bøger markedsføring bog forlag

 

Penguin bøger markedsføring bog forlag

Brugerskabte billeder på Pinterest

Udover at pinne alle 100 forsider er der fyldt med flotte packshots af bøgerne og en hel del brugerskabte billeder. På Tumblr har de især hygget sig med animerede gif’er med pingvinen fra logoet OG så har de haft gang i en af de mange apps der tilbyder augmentet reality.

Bøger penguin foto packshots markedsføring

 

Bøger penguin foto packshots markedsføring

 

Bøger penguin foto packshots markedsføring

Bøger penguin foto packshots markedsføring

Penguin opfordrede også boghandlere til at sende billeder ind af deres udstillinger med bøgerne.

 

udstilling bøger boghandel

 

udstilling bøger boghandel

Det kræver selvfølgelig en mindre hær af digitale mediegøglere sociale media managers at styre og skabe indhold til så mange kanaler. Udover dem der rent faktisk lægger indholdet op og interagerer med brugerne har der været animatorer, designere og fotografer i gang med at producere materiale af høj kvalitet, så det kræver selvfølgelig et vist budget at køre et show som det her.

Det er ikke sådan lige at finde salgstal, men langt de fleste af teksterne kan trykkes uden at betale en forfatter, eftersom de stort set allesammen er døde og deres arbejde er derfor i public domain. Alle bøgerne koster det samme uanset længde: $5.99. Det er lige omkring 55 kr. for en bog.

Klassikere på dansk

Herhjemme er der de senere år kommet nye udgaver af danske og udenlandske klassikere. Sidstnævnte ofte i nyoversættelser som er bekostelige, fordi det kræver noget ekstra af oversætteren at bearbejde en tekst der måske har 200 år på bagen til et dansk man kan forstå i dagens Danmark samtidig med, at man bevarer tekstens oprindelige tone. I Danmark har vi altså ikke samme mulighed for at udgive 100 paperbacks med elskede klassikere for så mange klassikere har vi ikke i Danmark.

Af nyere danske klassiker udgivelser kan nævnes Samlerens hæftede udgaver som alle er nogle ordenlige moppedrenge, Gyldendals paperbacks som er en lidt spøjs blanding af dansk og udenlandsk litteratur, Lindhardt og Ringhofs nyoversættelser af Hemingway og Jane Austen og Rosenkilde og Bahnhof der især har slået sig på amerikanske og britiske forfattere som Henry James, Arthur Conan Doyle, F. Scott Fitzgerald og Virginia Woolf.

Ingen af disse serier har dog fået noget særlig markedsføring med på vejen og selvom flere af dem er flotte udgivelser, har de ikke det gennemtænkte seriepræg som Penguin English Library har. De er også allesammen hardbacks til en pris på 249-349 kr. pr. stk hvilket er noget helt andet end de 55 kr. Penguins bøger koster.

Sammenligningen er lidt unfair, da England har ikke den samme bogmoms som vi har herhjemme, men måske er løsningen ikke nødvendigvis at lave en meget omfangsrig og dyr bogudgivelse, men at gå i en helt anden retning? Satse på fremragende design og lave produktionsomkostninger?

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.