Orden i sagerne

Trenden med at arrangere genstande på rad og række på en ensfarvet baggrund har efterhånden eksisteret i nogle år, men jeg er ikke blevet træt af den endnu.

Jeg blev først opmærksom på den da jeg blev præsenteret for Blueprint Magazine (som desværre ikke eksisterer mere) i magasindesign på DMJX. På det tidspunkt var de danske (mode)magasiner meget glade for at collage-agtige småtstof-sider, så det var en lise, at kigge på de velordnede, velstylede billeder i Blueprint.

At tage gode packshots af produkter er ikke bare noget man lige gør. Produkterne skal belyses på den helt rigtige måde så man stadig kan fornemme strukturen i materialet.

Det startede med en samler …

I 2010 startede designer Lisa Congdon en blog hvor hun hver dag lagde et billede op af en samling af genstande. Som en typisk designer har hun en forkærlighed for gamle etiketter, æsker, sjove illustrationer, dimser og dutter og bloggen fik lynhurtigt mange læsere og meget omtale. Så meget omtale, så Lisa kunne udgive en bog på det canadiske forlag UPPERCASE.

a collection a day design

Derefter væltede det frem med blogs, kampagner og designs med velordnede genstande.

Things Organized Neatly

Things Organized Neatly blogger fotos med genstande på rad og række fra kampagner, wenshops, designere.

things-organized-neatly

The Art of Clean Up

The Art of Clean Up er et projekt af schweiziske Ursus Wehrli som også kommer med en app.

art clean up design

The Burning House

På The Burning House sender folk fotos ind af de ting de ville redde, hvis deres hus brænder – selvfølgelig arrangeret på snorlige rækker. En anden blog, der minder meget om den er What Do You Carry som fotograferer indholdet af folks tasker. Man kan filtrere på erhverv, så du kan vælge mellem forskellige kreative.

burning-house

IKEA opskrifter

IKEA overførte deres velordnede designmetoder til en kogebog med bageopskrifter. Billederne er taget af Carl Kleiner sammen med designbureauet Forsman & Bodenfors. Kampagnen her blev efterlignet af rigtig mange magasiner og bliver stadig kopieret i ny og næ.

ikea-clean-up-reciepe-3

ikea-clean-up-reciepe-3b

ikea-clean-up-reciepe-2

ikea-clean-up-reciepe-2a

ikea-clean-up-reciepe-1

ikea-clean-up-reciepe-1a

Mood – Føtex’ blad

Flere danske magasiner har skiftet collagestilen ud med de velordnede, planlagte fotos. Et dugfrisk eksempel er Føtex’ instore magasin Mood.
Art Direction: Bjørn Nørbo Andersen

foetex-mood-design1

foetex-mood-design2

foetex-mood-design3

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.