Skilte med Orange Feeling

Jeg er frivillig på Roskilde Festival i år fik jeg lov til at lave skilte til medarbejdercamping. Festivalen offentligjorde tidligere på året deres nye skrifttype (tegnet af e-types) som selvfølgelig skulle bruges til skiltene.

Jeg arbejder mest med tryksager i håndholdt størrelse (magasiner, brochurer og den slags) og så er det ret abstrakt, at sidde med design i A1 størrelse. Skal det her skilt være en halv eller en hel meter langt? Øh … det må så komme an på en prøve.

skilte frivillig overnatning roskilde festival orange feeling infografik skiltning

Skiltene bliver produceret af frivillige på Roskilde Teknisk Skole, som tilfældigvis uddanner skilteteknikere, så de har et veludstyret værksted. Der knokles på livet løs i dagene op til pladsens åbning, med at lave skilte til hele pladsen. Det betyder, at alle skilte skal produceres før pladsen åbner og efterfølgende har man ikke har tid til at lave ekstra skilte. Når pladsen åbner, kører bussen!

Andre frivillige satte skiltene op. Jeg havde ikke fri fra arbejde så jeg selv kunne gøre det og havde desuden en idé om, at dem der arbejder på området har lidt mere fidus til hvor de forskellige skilte fungerer bedst.

Medarbejdercamping er et lukket område hvor det kun er frivillige der må overnatte. Der overnatter ca. 13.000 mennesker og der skal være så stille som muligt. Hvis man har en nattevagt skal man kunne sove før eller efter vagten, uden at have et anlæg med dødsmetal baldrende ind i hovedet. Modsat publikumscamping må man heller ikke medbringe pavilloner, til gengæld går man ligeså meget op i at få samlet skrald som man gør på resten af festivalpladsen.

De fleste skilte bliver monteret på en pind og banket i jorden. De står muligvis lige fra starten af, men ender hurtigt med at vippe lidt til den ene eller den anden side.

Skiltedesign til Roskilde Festival

Herunder ses porten til medarbejdercamping, en god omgang patchwork. Den påklistrede A4-seddel med “Info og spørgsmål” henviser til et kontor hvor de frivillige kan få hjælp. Dette kontor hører ikke under selve medarbejdercamping og derfor havde jeg ikke lavet skilt til dem, da jeg ikke vidste, de skulle være på pladsen. Endnu en note til næste år.

Skiltedesign til Roskilde Festival

Kontor-containeren, som de frivillige vagter holdt til i, var knap så rodet at se på.

Skiltedesign til Roskilde Festival

Herunder er det kontor som det håndlavede skilt på porten, “Info og spørgsmål”, viser vej til. Det er ikke mit skilt, men det er meget fint at sammenligne det med de skilte der har orange baggrund. Alle skiltene bruger Roskilde Festivals nydesignede skrifttype “4000”, men en skrifttype gør ikke en visuel identitet, der skal flere elementer til – fx farver. Lidt omhu med placeringen af teksten og plads ud til kanten af skiltet vil også gøre underværker.

Og nå ja – ingen gaffa. Selvom det er en festival, kan man jo godt holde en vis standard, ‘ing.

Kvikke hoveder vil påpege, at det er forvirrende at der står “Volunteers info” på skiltet på containeren og ikke “Info og spørgsmål”. Det laver vi om til næste år.

Skiltedesign til Roskilde Festival

Skiltningen har tidligere været præget af et løftet-pegefinger-sprog meget langt fra orange-feeling-musik-hygge-sprog. I år prøvede vi med onkelhumor og platte vitser.

Argumentet for frisk-fyr sproget var, at teksten var fjollet, at folk måske faktisk gad gøre hvad hvad der står på skiltene. Om ikke andet håbede vi på, at få folks opmærksomhed bare et splitsekund længere.

Skiltedesign til Roskilde Festival

Skiltedesign til Roskilde Festival

Der var også en helt del skilte som viste vej til toiletter, garderobe, varme bade og den slags som var helt straight i sproget. Nogle af dem var på snedig vis gemt i en hæk (!). Men her fungerer den orange farve rigtig godt, fordi skiltene er nemme at se midt i alt det grønne.

Skiltedesign til Roskilde Festival

Ligesom med skraldeskiltene, prøvede vi også humor-tilgangen på de skilte der skulle minde folk om ikke at larme. I 2012 var der ret store problemer med larmende camps, som spillede høj musik, festede vildt og ikke ville dæmpe sig. Det er træls med larm når man har tømmermænd, men ekstra træls hvis man har haft vagt fra kl. 23-7 og prøver at få lidt søvn.

Skiltedesign til Roskilde Festival

Skiltedesign til Roskilde Festival

Skiltedesign til Roskilde Festival

Derudover krydrede vi pladsen med skilte der skulle udstråle kærlighed.”Vi elsker vores frivillige” og “Vores frivillige er de bedste i heeele verden” og den slags, som vi håbede, ville styrke moralen blandt de frivillige. Et klap på skulderen, et lille smil – sprede noget glæde. Glade folk er mere overbærende og viser (forhåbentlig) mere hensyn.

Skiltedesign til Roskilde Festival

Skiltedesign til Roskilde Festival

Skiltedesign til Roskilde Festival

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.