Lær at tage bedre fotos til Instagram uden at være fotograf

  • Post category:Instagram

Instagram har fat i danskerne og det er skønt, at folk bruger andet end Facebook. Nu skal folk bare lære, at det ikke er et krav, at man bruger Instagrams egne filtre. Instagrams filtre er så brugte, at de er blevet en visuel kliche. Visse af filtrene gør også især indendørs fotos så mørke, at man dårligt kan se motivet og det er ikke sikkert, at en grynet, mørk stil overhovedet passer til dit brand (medmindre du er et heavy metal band).

Dog viser en undersøgelse af fotos med meget struktur får flere likes end dem uden. Til gengæld får lyse fotos flere likes end mørke.

Brug andre filtre end Instagrams – eller drop dem helt!

Der er andre fotoapps med filtre ned Instagram. Flere af dem er også bedre til at redigere dine fotos end Instagram er. Måske har du slet ikke brug for et filter? Prøv VSCOcam, Snapseed, PS Express eller Afterlight. Snapseed og PS Express findes også til Android.

Eksempler: Grafisk designere Maria Fynsk Norup og Fie LindholmHalfgirl, som har over 100.000 følgere, men bruger næsten ingen filtre.

halfgirl

mafyno

fielindholm

Godt lys

En af de nemmeste tips til at tage bedre fotos er godt lys. Det gælder også med et almindeligt kamera. Jeg vil spare dig for fotograf-lingo, det kan andre forklare bedre end mig. I stedet er her nogle lavpraktiske tips:

  • Dagslys giver højere kontrast og klarere farver og det gavner stort set alle billeder. Tag så vidt muligt dine fotos udendørs.
  • Ram the golden hour som er lige omkring solopgang og solnedgang. Der er lyset gyldent og varmt.
  • Hvis du ikke kan komme udenfor, så find et sted indenfor ved et vindue med direkte lys og tag billedet dér
  • Hvis det er mørkt udenfor, så tænd al elektrisk lys i rummet
  • Lad være med at bruge den indbyggede flash
  • Øg Exposure i din fotoapp, fx VSCOcam

Eksempler: Rosinante & Co er meget aktive, men deres billeder er både rodede og mørke. I den modsatte ende ses Noma-kokken Rene Redzepi som tager enkle billeder – med en god portion humor. 

Ryd op!

Gør fotoet så roligt du kan, ved at fjerne objekter der ikke har noget at gøre i fotoet, eller flyt på dig selv for at finde en god vinkel. Eksperimentér med baggrunden. En baggrund behøver ikke altid være hvid og kan være en del af din visuelle stil. The Food Club bruger baggrunde som matcher den mad Ditte laver og samtidig underbygger hendes visuelle stil. Minimega bruger hvide baggrunde, som danner en et roligt lærred for de sprælske farver.

Eksempler: CirkusprinsesseAabjørnAnja Emzen

cirkusprinsesse

aabjoern

anjaemzen

Vær konsekvent

Lad være med at gå amok i filtre. Hvis du den ene dag giver den gas med udbrændt sepia-stil og næste dag har gang i high-definition farver kommer din profil til at fremstå rodet og inkonsekvent. Vælg en efterbehandling af billederne som du kan lide, og som passer til hvem du er og hvad din virksomhed laver, og brug den konsekvent. Det er ok at blive træt af den og skifte til en ny stil, men ikke for hvert foto.

Eksempler: Journalist Jannik Preizler, norsk designer Ingrid ReithaugTwesterby og Bubber.

bubber

twesterby

ingrid

Video

Instagram kan også vise videoer, men det er stadig en ret ny funktion, som jeg ikke har set så meget til. Det åbner dog op for helt afsindig mange muligheder for at være kreativ og opfindsom. Husk, at optage din video under gode lysforhold og gør den simpel.

Styrk den visuelle side af dit brand

Fotostil er et fast kapitel i enhver designmanual og hvis du bruger Instagram som virksomhed, bør du tænke over hvilken stil – det vil sige, hvilke filtre – du bruger på dine fotos. Mange af de danske virksomheder jeg er stødt på, bruger de mørkeste og mest grynede filtre Instagram har at byde på. Det er svært at se, hvad der foregår på billederne, men det værste er, at de allesammen ligner hinanden. Modsat tekst-medier som Twitter og Facebook, hvor det handler meget om at have en særlig sproglig tone, er Instagram næsten udelukkende visuel, det er ikke den korte tekst under billedet der fanger brugeren – det er selve billedet.

Det er svært at se, hvad der foregår på billederne, men det værste er, at de allesammen ligner hinanden.

De virksomheder som sender deres social-media-marketings-community-manager-gøgler på fotokursus og samtidig parrer dem op med deres inhouse-designer, det eksterne designbureau eller hvem der nu står for at holde styr på den visuelle identitet – de får et forspring.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.