Grafisk design

4 smukke te-emballager til hylden i køkkenet

25. september 2013

Der er nogle varer, der lægger mere op til inspirerende emballage end andre, og en af dem er te. Te er ikke dyrt og det kræver ikke særlige forkundskaber for at brygge sig en kop. Man skulle ikke tro, at der var plads til så mange te-producenter som der er. Selvom de er mange om budet, er de gode til at differentiere sig på emballagen som ofte er meget veldesignet og genenmtænkt og skaber stemning om produktet.

Løv Organic

Løv Organic er fransk men indpakning og navn er inspireret af skandinavisk sprog og design. Designet er enkelt: Én farve og logoet i centrum. Logoet er en lille fugl, der er tegnet, så det minder lidt om et blad – en svag henvisning til navnet. Det er dog nok kun skandinaver der fanger denne reference. På Løvs website benytter de sig i stedet for af, at løv med lidt god vilje lyder som love Deres nyhedsbrev hedder derfor løv-letters og man ønskes en løveli night.

 

emballage te design

Clipper Tea

Clipper Tea er et britisk te-mærke som er startet af et ægtepar hjemme i køkkenet. De ville bringe fairtrade-te til folket! Det er firmaet Big Fish der står bag designet, og de har skabt en meget genkendelig og personlig stil. Alle æsker har farver og illustrationer som formidler hvilken type te pakken indeholder på fineste vis. Zen Again er fx lyserød og lysegrøn med et svagt japansk islæt og Rise & Shine er gul og lysegrøn som en solopgang.

emballage te design

Skriften på æskerne er (vist nok) specialtegnet til Clipper. Selvom det ligner en håndtegnet skrift, er den digital, men den er stadig næsten ligeså charmerende som håndtegnede bogstaver.

emballage te design

emballage te design

Kusmi Tea

Kusmi Tea er russisk og kan spore sine aner helt tilbage til 1867 i St. Petersborg. Det har overlevet flere krige, og de genkendelige bøtter er at finde over det meste af verden. Designet er vanvittig flot og der er helt sikkert nogen der har købt teen for dåsens skyld og ikke for teens. Designet er en blanding af russiske og asiatiske stilelementer som fint signalerer, at det er te – fra Rusland.

 

emballage te design

Fredsted te

Det hjemlige bud på fin te-emballage kommer fra Fredsted te. De er ikke umiddelbart ligeså kendte for at levere en kvalitetste som de tre andre mærker er, og deres teer findes som regel ofte i lavprisvarehuse som Netto og Rema 1000, hvor de tre andre mærker findes i mærkevarebutikkerne. Men det ændrer ikke ved, at deres Mix Æsker er fint designet og har et gennemført koncept. Hver æske indeholder fire poser af fire forskellige slags te som passer ind i æskens tema.

Hver æske har sin egen farveskala og mønster. Koppen er præget ind i æsken så den kan mærkes på ydersiden. Nu mangler Fredsted bare at redesigne deres eget logo så det passer bedre ind i deres fine emballagedesign.

emballage te design

emballage te design

emballage te design

 

emballage te design emballage te design

emballage te design

emballage te design

Fredsted Te laver desuden også disse meget fine dåser. Mønsteret på dåsen er i samme stil som dem på Mix Æskerne – men skrifttypen er en anden. Resten af Fredsteds te-emballage ser desuden helt anderledes ud end  de viste, og når de nu engang redesigner logoet kunne de jo godt lige ensrette resten af emballagen til den stil de har startet her;)

fredstedte

6 Kommentarer

  • Reply Ibs 12. november 2013 at 15:18

    Jeg skal helt sikkert hjem og lave en stor kande Kusmi!

    • Reply Malene Hald 12. november 2013 at 19:07

      Det er også rigtig vejr til det i dag. Skal jeg vælge karamel eller frugt. Bum, bum, det er hård med alle de valg …

  • Reply Hans 28. januar 2014 at 22:49

    Sjovt med Kusmi teen som du skriver… Nogen har købt den kun på grund af dens emballage. Kender rigtig mange piger der har den stående som opbevaring til små nips ting. Personlig syntes jeg det er super godt når emballagen tjener flere formål. Det er godt for miljøet, og kunderne får lidt mere for deres penge når det er en 2 i en 🙂

    • Reply Malene Hald 29. januar 2014 at 9:01

      Det kunne være sjovt at vide, hvor mange der køber Kusmi-te på grund af emballagen og ikke teen – der er nok en del! Samtidig er det netop så fint, at det ikke er en brug-og-smid-væk emballage men at den kan bruges til noget bagefter.

      • Reply Hans 29. januar 2014 at 20:13

        Kunne også være sjovt at vide med andre produkter 🙂 Faktisk burde flere fabrikanter anvende en emballage der har flere formål. Ligesom senneps glas der kan anvendes som drikkeglad efterfølgende.

        Kunne være et fint formål… “Køb denne hårvoks i rødvinsglas, og saml dermed et helt sæt så du kan servere rødvin i flotte glas” 🙂

        • Reply Malene Hald 30. januar 2014 at 10:03

          Ja, der er et helt uudforsket terræn dér. Og når man tænker på, hvor meget emballage der ender på børneværelser som bøtter eller udklædning, må der jo være rigeligt idéer med ting man kan lave til voksne også. Jeg har beklædt konservesdåser med noget fancy japansk papir for at have et sted til alle mine tushcer og blyanter.

    Skriv et svar