Nyheder

De visuelle nyheder · uge 14/2014

7. april 2014

En amerikansk 6. klasses-elev tror, at han har fundet ud af, hvordan regeringen kan spare $40 mio: De skal bare skifte skrifttype på alle officielle dokumenter fra Times New Roman til Garamond, og derved spare blæk. Fidusen er, at Garamond er spinklere end Times og derved bruger mindre blæk.

i-can-save-you-400-milloin

Den slags eksperimenter er blevet lavet før hvor Garamond også vandt. Skriften Ecofont vandt endda en pris for det. Den er dog aldrig blevet særlig udbredt, for køn er den ikke.

Men.

Der er et stort problem ved hele det studie den kvikke 6. klasses-elev har lavet: Hans studie er baseret på, at han har ændret en given tekst til fra Times New Roman til Garamond men beholdt den samme skriftstørrelse. Garamond har en lavere x-højde end de fleste skrifter og derfor bruger den mindre blæk. Til gengæld er bogstaverne mindre og derved sværere at læse.

X-højde? Hvad rabler hun om?

X-højden er højden på det lille x i en hvilken som helst skrift og er den måde, man kan sammenligne skrifter på. Hvis to forskellige skrifttyper skal se optisk ens ud, skal de ikke nødvendigvis have den samme (matematiske) størrelse. Det er grunden til, at elevens undersøgelse viser, at Garamond bruger mindre blæk end Times – den er mindre. Læs en længere forklaring her.

x-height

Lille x i samme punktstørrelse i fire forskellige skrifttyper. Kan du se forskellen?

adc

 

fontshop

FontShop har fået ny website og den er så gennemtænkt, at jeg næsten tuder af glæde. Art Directors Club har også fået ny website og den er også indbydende og veldesignet og på alle måder gennemtænkt.

mentos

Mentos har fået Jelly London til at lave en rættig fin animeret video (som man så ikke kan embedde. Meget mystisk). Men se den, den er skøn.

erik

Erik Spiekermann er en af verdens bedste skriftdesignere og så er han vanvittig godt skåret for tungebåndet. Hvis du er en af dem der tror, at design faktisk ikke betyder noget og at den ene skrifttype kan være ligeså god som den anden, så er denne artikel pligtlæsning:

Without language there is nothing. Communication is language and type is its visible form. A brand that doesn’t pull out all the typographic stops will not communicate properly. Only those that do know how to speak to their audiences will survive. Type is visible language.

doris

Når du så har læst ovenstående artikel må du gerne downloade disse 100 gratis gode skrifter. Du kan også købe nogle, for eksempel fra LiebeFonts eller Latinotype, som er nogle af mine personlige favorit-foundries. Kan man have favorit-foundries? Ja da, det er ligesom et tøjmærke.

De her to gademalere viser håndelag i yderste potens.

sothebys

Pentagram har opdateret auktionshuset Sotheby’s visuelle identitet til noget væsentlig mere stilet og viser endnu engang, hvorfor de er i badass verdenseliten når det gælder design.

fili

Alt i denne webshop er lige til at spise men skulle jeg vælge, ønsker jeg mig Louise Filis æske med blyanter.

robin-hood

De her forstudier til Disney’s Robin Hood viser med al tydelighed, hvor meget arbejde der er i at få noget til at se legende let ud.

plakater

Den form for energi og passion for at skabe det perfekte er jeg fan af. Nikolaj Pors fra Dansk Plakat Kunst er en sand designelsker.

Milton Glaser kritiserer moderne øl-etiketter. Manden er 85 år gammel og stadig temmelig skarp. Hvis du lige har 53 minutter kan du jo se dette interview han lavede i sidste måned:

Ingen kommentarer

Skriv et svar