Nyheder

Visuelle nyheder · uge 17/2014

27. april 2014

Jeg tog på påskeferie i en lille uge og så vælter det frem med sjov og spas på den æstetiske front. Masser af gode visuelle nyheder fra de sidste to uger. Læn dig tilbage og klik med glæde.

En far blev så træt af, at alle de hudplejeprodukter der fandtes til piger og drenge var designet kønsstereotypt, så han lavede sit eget.

print-only-infographic

The Economist har lavet en interaktiv printet infografik (ja, det kan lade sig gøre).

Pingprisen 2014 afholdes i Lille Vega d. 7. juni. Det blir godt, det bliver rigtig godt! Køb din billet her.

troldspejlet

Troldspejlet har fået nyt website og Jakob Stegelmann er på Twitter.

Sådan ser det ud, når en absolut mesterhåndværker maler bogstaver.

typekit

Typekit har lanceret et site der skal formidle og undervise i typografi. Fordi typografi blev allemandseje i samme øjeblik computeren blev det, er det mere end på tide, at man begynder at undervise i typografi.

Emballage

Samvirke har en artikel om, hvorfor designet blandt andet er med til at påvirke, hvilket produkter vi køber i supermarkedet. Nå, så du troede, at du havde et frit valg? Ja, så må jeg le, for det er naivt. Faconen på emballagen, skrifttypen, illustrationen – det har altsammen en helt voldsom indflydelse på dig, når du køber ind.

Jesper Clement, som interviewes i artiklen, er vistnok den eneste i Danmark med en PhD i design og han ved hvad han taler om, jeg havde ham i emballagedesign på DMJX. En anden af underviserne fra DJMX, Henrik Birkvig, kloger sig her på emballagedesign. Artiklen i den trykte udgave er desuden illustreret af vanvittig dygtige Toril Bækmark.

4colour

Hvis man er så gammel at man har læst tegneserier fra 1940-70’erne, eller bare har arvet en stak serieblade, så ser tegneserier ud på en bestemt måde. Fordi tegneserier ikke altid har været noget særligt, blev de engang trykt på det billigste papir man kunne opdrive med 4-farve trykproces. Når man trykker med fire farver, har man én plade med cyan, en med magenta, en med gul (yellow) og en med sort (black), forkortet CMYK (udtales ’smyk’ på dansk). Hvis pladerne ikke ligger præcis ovenpå hinanden, sker der en forskydning af farverne, kaldet mispasning. Derved opstår den helt særlige æstetik man forbinder med billige tryksager, og med tegneserier.

4cpHaven viser udsnit af gamle tegneserier, forstørret så meget op, at man tydeligt kan se hver eneste dot. Det er så speciel en æstetik, at selvom mange af tegneserierne bliver genudgivet i flot printede udgaver på bedre papir, så ser det helt forkerte ud, fordi mispassede farver er en del af hvordan tegneserier ser ud.

Via @SoerenVasø.

Geometric Sans historie

Historie er vigtigt, og skrifttype-historie er både ekstremt nørdet men også historien om den skrevne kommunikations udvikling. Skriftnørder elsker at klassificerer skrifter, så meget, at det kan lede til meget overophedede diskussioner. Èn af de klassifikationer der er ret enige om, er geometriske grotesker.

10dollarfonts

10 Dollar Fonts vil gerne vise, at gode skrifter ikke behøver at være dyre. Alle skrifter koster $10. Mine favoritter i øjeblikket er Lastra, Rosemary, Magnifique, Headcase og  Eastwood.

2616091-untitled

En sammenligning af 1024, 2048 og Threes – lånt fra dette indlæg.

Podcastet Techsistens lokkede mig til at spille det irriterende vanedannende spil 2048. I det seneste podcast gjorde Susanna og Patrick opmærksom på, at 2048-appen, som i øjeblikket ligger nummer 1 i appstore, faktisk er en planket udgave af webudgaven, som er en hyldest til en tidligere udgave, 1024, som igen er en planket udgave af spillet Threes. Læs hele plankehistorien her.

2048 har fået langt mere succes end både 1024 og Threes, og det har Jonas Schmidt et bud på (som er grunden til, at det her er en visuel nyhed):

“… Threes er en usleben diamant, men fandt ikke helt ind til kernen af den afhængighedsskabende, simple mekanik. 2048 er til gengæld en forbedring af 1024. Sidstnævntes æstetik er irriterende barnlig, mens 2048 går zen og renser spilverdenen for alt uvedkommende. Det er en slags Apple-destillation af spilprincipperne.”

Jeg er helt enig med Jonas i, at 2028 succes i allerhøjeste grad afhænger af spillets visuelle udtryk, som er mere appellerende end 1024, på trods af, at spilmekanikken er den samme. Threes er bolchefarvet og med en næsten barnlig skrift, hvor 1024 lykkedes bedre, med douchede blå toner og en mere behagelige, rund skrift. Men 2048 er efter min mening det bedste design af flere grunde: Brikkerne er samme størrelse, hvilket gør spillepladen overskuelig og flytter fokus til gameplay fremfor layout. Kontrasten mellem tal og baggrund er ensartet på alle brikker, hvor den i de to foregående har nogle svipsere. Der er ingen unødvendig grafik på brikkerne og de varme toner er mere imødekommende og rare for øjet, end de kølige blå i 1024.

Hvad kan man lære af det? Tja. Du kan have verdens bedste idé, men kan du ikke formgive den godt, er det ikke dig der får successen. Form følger funktion.

signalnoise

Jame White er en badass canadisk designer som nu også er på Tumblr med sin 80’er-nostalgiske æstetik.

matthew-carter-TED

En anden badass er Matthew Carter som er manden bag skrifter som Verdana og Georgia. For ganske nylig lavede han en TED-Talk: My Life in Typefaces. Hen og se.

Korte nyheder

Til sidst: Spacing matters (via @RickyGervais).

BkxjaKZIgAAvWJx

2 Kommentarer

  • Reply Jesper Dahl Jeppesen 27. april 2014 at 15:07

    Fantastisk at du gider lave det her “magasin” – skidegodt! Jeg læser alle de små design-artikler med største velbehag 🙂

    @jesperdahl

    • Reply Malene Hald 27. april 2014 at 15:21

      Tusind tak, Jesper! Det er jeg godt nok glad for at høre, det giver mig da kun lyst til at forsætte;) Og tak for Flattr, det varmer 😀

    Skriv et svar