Grafisk design

Yahoo’s nye logo · Det er en ommer

15. september 2013

yahoo-logo

Når en virksomhed eller organisation får et nyt logo, er det offentlighedens, og designverdenens, ret, at fælde dom over det ved første øjekast. Det virker måske ikke nævneværdigt retfærdigt, men på den anden side, så skal  beskueren opfatte logoet som en visuel repræsentation af virksomheden ved første øjekast. Selvom mange logoer ser meget enkle og simple ud og ligner noget, der er tegnet på 5 minutter, ligger der mange timers overvejelser bag de bedste logoer.

Yahoo og manglen på respekt

Lige i øjeblikket er den ene halvdel af internettet flade af grin over Yahoo’s nye logo og mens den anden halvdel slår sig for panden i frustration over endnu en tåbelig chef der tror, at design er noget man “så’n lige hitter på henover en weekend” og at man, bare fordi man godt kan lidebrands, logoer, farver, design og især Adobe Illustrator” automatisk er en god designer. Jeg kan også godt lide mad, men jeg er en elendig kok, og jeg bilder mig slet ikke ind, at jeg ville være i stand til at planlægge menuen til fx en kongelig banket. Men det synes Marissa Mayer, Yahoo’s chef altså at hun er.

Efter designverdenen så småt har sundet sig, dukker der flere og flere debatindlæg op, der på saglig facon redegør for, hvorfor det er så skræmmende pinligt, at chefen for så stort et firma forstår så lidt af branding og design. Chris Murphy siger det godt. Oliver Reichenstein siger det endnu bedre, Jessica Hische demonstrerer hvor latterlig Marissa Mayer er.

Everybody likes logos. Everybody wants their own logo. Everybody wants to make their own logo. Everybody has a computer and some fonts. Anybody can make a logo. What makes designers think they are so special?

Og ja, det er også afsindig dårligt håndværk lavet af nogen der ikke ved hvordan man behandler skrift.

yahoo

Logoskidt i hjemligt farvand

Danmark har også eksempler på besynderlige logoer til store organisationer. Seneste bud er DGI’s nye logo, som blev offentliggjort tidligere på ugen. DGI’s logo tegnet af Kontrapunkt som er et stort designbureau med adskillige vigtige  og veludførte identiteter med tilhørende logoer bag sig.

Kontrapunkt er en af virksomheder der stort set altid bliver bedt om at give et bud på et logo, når større virksomheder og organisationer skal rebrandes og de kan deres shit. Normalt altså. Jeg er ikke rigtig pjattet med Holger Dahl (nogle arkitekter skal simpelthen stoppe med at tro, at de ved noget om design og typografi. There, I said it) men lige med denne artikel har han til dels ret. Sorry, Kontrapunkt, det er en ommer.

dgi-logo

Ingen kommentarer

Skriv et svar