En personlig bog (med personlighed)

Et år på efterskole er det vigtigste år for mange teenagere. Et år med udvikling, udfordringer, nye venner og masser af minder. Det kræver mange overvejelser at vælge den rigtige skole og i det hele taget vide, hvad det er for et fælleskab man er på vej ind i. Så forlaget Høst & Søn satte efterskolecoachen Pia Mandalis sammen med (dengang) 14-årige Amalie Sofie Tobar, som var på vej på efterskole. Pia har skrevet om alle de praktiske overvejelser ved at vælge den rigtige efterskole, og især hvordan det er at gå der. Amalie bidrager med som essays om at være på efterskole lige her og nu – bogen blev gjort færdig mens hun gik på efterskole. Pia bidrager med den praktiske, saglige vinkel og Amalie med den personlige, følelsesbetonede vinkel. 

Udover klassisk bogtilrettelægning, har bogen et væld af DIY-sider som læseren selv kan udfylde. Skema der kan hjælpe til at vurdere efterskoler mod hinanden, skoleskema og masser af sider til at klistre rigtige fotos ind på. Der er et væld af sider klar til læserens lister: Pakkeliste, kæresteliste og lister over musik man hører på efterskolen. Sider hvor læseren kan skrive madopskrifter ind (småspisning og hygge på en efterskole) og dagbogssider til hemmeligheder. Får man hjemve er der malebogssider som kan give sjælen ro.

Min yndlingsdel af bogen er forsiden. Læs videre og find ud af hvorfor.

Bookdesign, illustration and lettering.

________

KUNDE: Forlaget Høst & Søn

bogdesign-mit-efterskoleaar-hoest-soen-maleneh-hald-3bogdesign-mit-efterskoleaar-hoest-soen-maleneh-hald-3

En personlig bog skal kunne personliggøres. Jeg ville gerne have, at der ikke skulle stå andet end titlen på omslaget, så ejeren kan dekorere den som hun har lyst. Forfatterne gik med på idéen (deres navne er på ryg og titelside), så det var kun salgsafdelingen jeg skulle overtale. 

Her opstod en af de lykkelige øjeblikke, hvor et benspænd sætter skub i de små grå: Salg ville have noget der fortalte hvad bogen gik ud på og jeg ville have en blank forside. Løsningen blev et mavebælte, som nemt kan tages af. Hokuspokus, salgsfolkene fik deres salgstekst og jeg fik min blanke forside! 

Omslaget er (selvfølgelig) trykt på ubestrøget papir så det er nemt at tegne på.

diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-5diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-5

Bogen sprudler af farver, mønstre og små kruseduller. I mine første udkast var layoutet uden farver og mere anonymt, for at gøre plads til læserens egne noter og tegninger. Men det blev til alt for meget tekst uden nogen afveksling. Udover Pia og Amalies tekster, er der også mange citater fra andre efterskoleelever, så der er mange stemmer der fortæller i bogen – og de skal kunne skilles ad.

I stedet gik jeg den anden vej. Jeg tegnede en masse kruseduller og vi tilføjede Amalies egne fotos. Hver stemme fik sin egen skrifttype og hvert kapitel sit egen farvepalet med tilhørende mønster. Hvert opslag er forskellig fra det foregående og hvert kapitel har sin egen farvepalet.

For at undgå farvelade er der også gennemgående visuelle elementer. Fx er alle fotografier sort-hvide. Amalie har taget dem allesammen med sin smartphone, med den kvalitet (eller mangel på samme) der nu følger med her. Ved at gøre dem sort-hvide bliver den autentiske reportagestil tydelig og binder desuden layoutet sammen. Udover ensartet fotostil er der tegnede kruseduller og håndtegnede overskrifter hele bogen igennem, ligesom alle DIY-sider er tegnet i hånden. De ensartede elementer binder bogen sammen.

diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-4diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-4

For at hinte, at læseren selv skal tegne og notere i bogen, er alle DIY-sider tegnet i hånden – også overskrifterne. Jeg brugte en del krudt på at finde frem til en skrift som passede ind i bogens univers. Den er med fyldt overlæg kluntet og skæv, så læseren opfordres til ikke at være perfekt når de selv skal skrive og tegne.

diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-15diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-15

Alle DIY-sider og de små kruseduller er også tegnet i hånden først. 

diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-11diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-11

Bogen fortæller også om hjemve. Her er der plads til at skrive sine tanker ned og ikke mindst at dyrke mindfullness ved at male i malebog.

diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-10diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-10
diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-20diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-20

Der er brugt rigtig mange forskellige farver og mønstre i bogen, men de er ikke bare valgt på må og få. Sætter man dem op ved siden af hinanden, fungerer de i deres eget harmoniske, farverige univers.

Hvert kapitel bruger bruger kun to farver, og så sort og hvid selvfølgelig. På den måde fungerer farverne også som navigation for læseren. "Hvor var det nu jeg læste det om roommates? Nå jo, det var i det røde kapitel". 

bogdesign-mit-efterskoleaar-hoest-soen-maleneh-hald-moensterbogdesign-mit-efterskoleaar-hoest-soen-maleneh-hald-moenster
diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-21diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-21

Hvert kapitel har subtile forskelle i opsætning af billederne. Èt kapitel har kun runde billeder. Et andet har en gradient lagt over billederne. I et tredje er alle bokse og billeder rombeformede. De små forskelle gør, at kapitlerne ikke flyder sammen, så læseren bliver overrasket på ny i hvert kapitel, fordi det ikke helt ligner det foregående. 

Den slags tricks er gode til at holde opmærksomheden på læseren i en teksttung bog.

diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-22diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-22
diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-23diy-efterskoleaar-bogdesign-kreativ-23