Rekvisitter af papir til femte sæson af tv-serien Sygeplejeskolen, hvor handlingen er nået til 1954. Her kunne jeg dyrke min store interesse for historisk, dansk design og bruge tid på at researche papir, skrifttyper og design fra 50'erne.
Det er ikke nødvendigt med samme detaljegrad på rekvisitter som på andre tryksager, medmindre rekvisitten skal filmes i close-up – for det er kun skuespilleren der kommer til at se det. Men detaljerne i kostumer og kulisser er med til at skabe illusionen om 1954, så kan rekvisitterne også være det.
De rekvisitter jeg lavede var de små uanselige tryksager som man sjældent tænker over. Kvitteringer, biografbilletter, annoncer, flybilletter. Det krævede en del research at finde frem til hvordan den slags så ud i 1954, de rigtige skrifttyper, papirfarver osv. Heldigvis har jeg har selv en stor samling af originale tryksager, fundet på loppemarkeder, ligesom jeg fik uvurderlig hjælp på Medicinsk-Historisk Museum i Næstved.
Designet er lavet på computer og derefter printet på en almindelig blækprinter, skåret ud og lavet færdig i hånden.
Alle screendumps er © TV2 Charlie og SF Studios.
Typografien er en stort set nøjagtig kopi af teaterbilletter fundet på DBA.
Det har i mange år været en tommelfingerregel kun at bruge to skrifttyper når man designer. Der skal gode argumenter til, for at bruge flere. Men her – på en simpel teaterbillet – der der brugt 6 forskellige skrifter.
Billetterne er printet på hobbykarton i pastelgrøn. Perforeringen er lavet i hånden med en nål.
Typografien er en stort set nøjagtig kopi af teaterbilletter fundet på DBA.
Det har i mange år været en tommelfingerregel kun at bruge to skrifttyper når man designer. Der skal gode argumenter til, for at bruge flere. Men her – på en simpel teaterbillet – der der brugt 6 forskellige skrifter.
Billetterne er printet på hobbykarton i pastelgrøn. Perforeringen er lavet i hånden med en nål.
Typografien er en stort set nøjagtig kopi af teaterbilletter fundet på DBA.
Det har i mange år været en tommelfingerregel kun at bruge to skrifttyper når man designer. Der skal gode argumenter til, for at bruge flere. Men her – på en simpel teaterbillet – der der brugt 6 forskellige skrifter.
Billetterne er printet på hobbykarton i pastelgrøn. Perforeringen er lavet i hånden med en nål.
Rejsepapirer der skal forestille, at de er tilsendt af WHO. Jeg fabrikerede et maskinskrevet brev med WHO logo, en rejseplan med en rejseplan, en brochure for et fiktivt hotel og en kopi af et tidssvarende, gult vaccinationskort.
Flybilletterne er kopier af originale billetter fra 1950'erne, fundet på DBA. Nedenfor ses nærbillede af først mit digitale design, så en version hvor datidens trykmetode er eftergjort i Photoshop og til sidst det færdige print.
I en scene skal ren reklamemand vise skitser, han netop har lavet, så jeg skulle forsøge at efterligne den tegnestil man havde dengang (og her indrømmer jeg blankt, at jeg ikke har den tegneerfaring en reklamemand i 50'erne havde!)
Til denne opgave havde produktionsselskabet lånt originale reklamer fra Nilfisk. Meget typisk for tiden var støvsugeren tegnet som en tegnefilmsfigur.
I samme afsnit er der en af de unge sygeplejersker som er bedre til at finde på reklamer end reklamemanden, som jeg også har tegnet. Disse er kraftig inspireret af reklamer fundet i Samvirkes arkiv.
Reklamemanden viser noglefærdige reklamer frem. Illustrationerne er tegnet digitalt og meget inspireret af originale reklamer fra tiden. Firmanavnene Reynolds og Belissa er fiktive, så logoerne er nytegnede.
Et afsnit skulle vise etiketter på flasker til blodtapning ret prominent. Det krævede en del research at finde ud af, hvordan de så ud i 1954.
Jeg lavede flere udgaver af samme etiket med forskellige løbenumre og datostemplet placeret forskellige steder, hvis der nu skulle optræde flere ved siden af hinanden.
For at få et stykke grafisk design til at ligne noget fra fortiden, er det vigtigt, at finde og bruge de skrifttyper og typografere dem efter tidens mode.
I 1950'erne var der ikke ikke ret mange skrifttyper i omløb, og de er nemme at genkende, da flere af dem er klassikere i dag
I 1950'erne havde man større linjeafstand og mere luft mellem bogstaverne, når man skrev med store bogstaver end vi gør i dag. Ofte brugte man også 5-6 skrifttyper til selv en lille, undseelig tryksag.
Overskriften "Er de lykkelig?" skal få en af sygeplejerskerne til at tage sit liv op til revision, så det vigtige her er, at overskriften er stor og læsbar, så seeren også ser den. Jeg lavede et falsk opslag som vi indsatte i et rigtigt dameblad fra perioden.
Fotos og illustrationer er fra public domain, teksten har jeg skrevet.
Jeg fik denne opgave, fordi tv-seriens rekvisitør fandt frem til mig, via mit blogindlæg om designet på bogserien Kvindens Hvem Hvad Hvor. Hun håbede, at jeg havde en velbevaret udgave af det første bind fra 1954, men det er ret umuligt at skaffe en version der ser spritny ud.
I stedet indscannede jeg det originale omslag, rensede og reparerede det i Photoshop og tilføjede en ny bagsidetekst. Det nye omslag blev printet og bundet om en ny bog.
En graviditet bliver indikeret ved, at et ungt par skal se på en barnevognsbrochure. Det var ikke sådan lige at opdrive et foto af en barnevogn fra 1954 på Google, men heldigvis er der folk der samler på den slags, de har Facebook-grupper og de er virkelig hjælpsomme. (Tak til Anne-Dorthe Fabricus for foto af barnevogn!)
Brochurens opsætning og typografi er en kopi af en brochure, som endnu en ihærdig samler har lagt online. Den store afstand mellem ordne i første afsnit er lånt direkte fra originalen.
Amstrup er et fiktivt mærke, så her tegnede jeg et nyt logo.
Flere projekter
Vind valgetBogtilrettelægning og illustrationer
Infografik til HK PrivatVisualisering af lønudviklingen for HK
Gentofte CentralbibliotekIllustrationer til projektplanlægningsværktøj
Den største historieBogtilrettelægning
Illustrationer til spejderaktiviteterIllustrationer til KFUM-Spejderne
Politiken HistorieKort, infografik og illustrationer til historisk magasin
Gentofte CentralbibliotekDesign og opsætning af projektstyringsmanual.
KastrupgaardsamlingenOpsætning og illustrationer af bog
Bogomslag · serieprægBogdesign
Grønlandske BørnOpsætning af årsrapport og jubilæumshæfte
Dino-bøgerneRedesign af børnebogssserie
KongerækkenInfografik
Arbejderbevægelsens ErhvervsrådLayout og infografik
Dekoration af børnebibliotekArt direction og illustrationer til vægdekoration
BogomslagBogdesign
Museum JornOpsætning og illustratiner af kreativitetsbog.
Det Nationale Center for FremmesprogIllustrationer og opsætning af plakater
StemmerettebInfografik
Experiment BeyondDesign af nytænkende businessbog
Plakater med musikteoriFarverig serie af plakater med akkordoversigter, noder med mere
Frie Skolers LærerforeningInfografik om folketingsvalget
KøbenhavnerkortBrugerrejser i Københavns Kommune
Gyldendal UddannelseVisuel stil og illustrationer til undervisningskoncept
Skt. Markus KirkePlakater med illustrationer
Gyldendal Uddannelse · engelskIllustrationer til læringsportal
25 kvinder der formede fortidenTilrettelægning
Gyldendals BekkasinbøgerOpsætning af bogen om Gyldendals bekkasinserie
Mit efterskoleårBogdesign
Tidslinjer med politisk historiePlakater med grafiske tidslinjer
Maritime skolerIllustrationer til kampagnemateriale
Roskilde CentralbibliotekLad os styrke børns læselyst
KulturministerietVisuelt koncept til undervisningsmateriale.
KFUM-Spejderne i DanmarkVisuel identitet og alle slags tryksager
BogtilrettelægningArt direction af designet til Kraken.
Fortæl nuBogdesign
Omslagsdesign til debutBogomslag til Sprækker.
Malene Hald Studio
Storm & Trang
Studiestræde 35a
1455 København K
tlf. 3028 0446
mail@malenehald.dk